Home Gospodarstvo U velikoj krizi u smiljarstvu Domagoj Jurković, ljubuški gospodarstvenik tvrdi: Bit će...

U velikoj krizi u smiljarstvu Domagoj Jurković, ljubuški gospodarstvenik tvrdi: Bit će kruha i u smilju

SHARE

Nestvarni prizor iz daljine pruža plantaža smilja Terra rossa, tvrtke „Frost“ d. o. o., iz Ljubuškog, koja iz daljine izgleda kao zakrpa priljepljena na kraško brdo. S udaljenosti to parče istrgnuto od zelenila kraškog zelenila, odgovara nazivu – Crvena zemlja. Međutim, kada se dođe na 12 hektara koliko iznosi površina plantaže, vidljivo je da ‘crvenu zemlju’ uvelike prekriva izdrobljeni kamen. Imajući u vidu aktualnu krizu u smiljarstvu Domagoja Jurkovića, vlasnika plantaže, direktora tvrtke „Frost“ koja se bavi rashladnim uređajima, zamolili smo da kaže kako i zašto se iz uhodanog biznisa odlučio za ulaganje u smiljarstvo:

„Najviše nas je povukla činjenica da se konačni proizvod plasira u inozemstvo. Vuklo nas je upravo to što se riječ o izvoznom artiklu. Za Zviriće smo se odlučili zato što su moji roditelji iz ovoga sela, pa smo željeli za to mjesto nešto i učiniti. Tu svake godine svoje dnevnice nađe tridesetak radnika, ili u vrijeme branja, ili u vrijeme destiliranja, ili u vrijeme održavanja plantaže. Dnevnica nikada nije bila ispod 75 maraka, što znači da cijenimo rad ljudi koji rade za nas u ovom brdu“, naglašava direktor Jurković, a zatim na upit o plasmanu ekstrakta nastavlja:

„Mi smo sve poduzeli da budemo prihvatljivi ljudima koji će od nas kupovati gotov proizvod. Uzeli smo sve certifikate koji se traže vani, a to su – organska kontrola, ISO standard, HASAP standard, HiP standard, GMPG standard, za kozmetiku. Znači, mi smo dostupni svima koji traže biljku i proizvod, koji podliježe svjetskim standardima.“

-Posjetili ste i najveće sajmove, kakvi su bili rezultati, ?

-U sajmu u Nurbergu i na sajmu u Londonu gdje smo nastupili samostalno, imali smo kontakte od 100 do 150 potencijalnih kupaca. Međutim, kako je cijelo tržište u Hercegovini ustalasano, svi oni čekaju određeni trenutak, vjerojatno cijenu koja će se pojaviti i količinu koja će se pojaviti, na tržištu.

-Dakle, s uljem se mora čekati?

-S uljem ćemo čekati, ja mislim da će se do devetog, desetog mjeseca ove godine, sve znati.

-U tijeku je žetva, jeste li zadovoljni prinosima?

-Da, zadovoljni smo. Ja ću biti iskren, mi imamo po toni oko 2,5 litra ili malo manje od dva i pol kilograma. Treba naglasiti da mi biljku ostavljamo sječenu negdje deset centimetara od korijena. Imali smo primjedbe konsultanta s Korzike, koji je kazao da kad se to radi niže biljka odrveni i poslije ne bi imali odgovarajuće prinose i ne bi bila dugogodišnja.

Zanimljivo, uz plantažu je izgrađena i malu rashladna komora koja po riječima direktora Jurkovića, služi „za čuvanje ekstrakta na temperaturi od 15 do 18 stupnjeva, pa ne gubi svojstva zbog skladištenja, što ne ugrožava vrijeme našega plasmana.“

Tvrtka „Frost“ po riječima direktora Jurkovića, vrši destiliranje smilja proizvođačima koji nemaju destileriju, a te usluge naplaćuje u ekstraktu. U tvrtki su voljni i čuvati ulje, do prodaje, odnosno boljih vremena. Direktor Jurković smatra da će u smilju u koje ni poskok neće „ipak biti kruha“. Po njegovom mišljenju sada se u Hercegovini događa ono što je već zabilježeno s lavandom u Bugarskoj, gdje je isto tako bila hiperprodukcija, dok se tržište nije stabiliziralo.

„Smilje je biljka koja se tražila prije trideset godina, zašto ne bi i danas“, optimistična je poruka Domagoja Jurkovića.