Home Gospodarstvo ‘NIKAD NIJE BILO LOŠIJE. HRVATI NEMAJU NOVCA’ Prodavači na tržnicama se žale...

‘NIKAD NIJE BILO LOŠIJE. HRVATI NEMAJU NOVCA’ Prodavači na tržnicama se žale da im je promet za Uskrs loš, više nitko ne kupuje bakalar…

SHARE

– Bakalar prodajem najviše po jedan tjedno, ako i toliko. Nekada je to bilo tradicionalno jelo za Veliki petak. Promet je loš, a ljudi kupuju samo najjeftinije, pa tako sada za Uskrs uglavnom prodajemo oslić po 35 kuna – požalila se prodavačica Milena.
Iz ribarnice, kaže, većina izlazi praznih ruku. Građani više gledaju nego što kupuju. Iako cijena bakalara do 300 kuna po kilogramu nije za svačiji džep, prodavači kažu da je prodaja i drugih riba sve lošija. Zbog toga i dan na tržnici izgleda sasvim uobičajeno, kao da nije blagdansko razdoblje.

Pad prometa

– Cijene su iste kao i prošle godine za Uskrs, ali ljudi nemaju novca. Radim ovdje 48 godina i nisam nikada imala lošiji promet – rekla je prodavačica Danica Mašinčić.

Od šunke se najbolje prodaje ona za kuhanje koja stoji 30-ak kuna, a na blagdanskim stolovima Zagrepčana najčešće će se naći odojak za 70 kuna, koji se posljednjih dana na tržnicama najviše prodavao od mesnatih proizvoda.

– Posljednjih godina na Dolac dolaze većinom redovni kupci, posebno vikendom i pred blagdane. Vjerni su domaćim kvalitetnim namirnicama i radije biraju njih nego one iz trgovačkih centara – istaknuo je prodavač u mesnici Krešo Sabljić.

Štandova koji su se specijalizirali samo za uskrsnu ponudu gotovo da i nema, a jedan od rijetkih je OPG s Pelješca na čijem štandu Ivan Borac prodaje domaće pince. Najviše se prodaju one od 20 kuna. Rijetki prodavači koji se mogu pohvaliti boljim prometom nego lani su oni koji imaju štand s jajima. – To je zato što bez jaja i šunke nema Uskrsa – ističe Franjo Hos, jedan od prodavača.

Ni na trešnjevačkoj tržnici situacija nije znatno drugačija. Iako mnogo ljudi razgledava robu po štandovima, malo je kupaca. Prodavači se žale da se kupuje minimalno, i to najjeftinije namirnice.

Domaće

– Do prije nekoliko godina ljudi su kupovali po kilogram rotkvica, a danas kupe svežanj ili dva. Isto je i s lukom. Svi si žele priuštiti tradicionalnu hranu, ali nemaju novca, pa kupe onoliko koliko moraju – žale nam se prodavačice.

Slično je na štandovima s ribom. Umjesto bakalara i orade sve se više kupuju lignje i oslić. Prodavači kažu da je taj trend nastupio prije nekoliko godina. Jedini kojima ide dobro su prodavači jaja. Kod njih zastaje gotovo svaki kupac, a rijetko tko kupuje manje od deset jaja. Iako najjeftinija stoje 60 lipa, ljudi ipak najviše kupuju ona za kunu. Kod prodavača se raspituju samo jesu li jaja domaća.

– Zanimalo me kakva su to bijela jaja koja viđam u trgovačkim centrima, a prodavačica mi je objasnila da su to uvozna jaja. Odmah sam kod nje kupila 20 jaja – ne za sebe, nego za unuke koji dolaze za Uskrs. Kupila sam i vrećicu ljuski luka, čime ću ih bojiti – kaže nam umirovljenica Ivanka, koja priznaje da će ove godine u uskrsnoj kupnji potrošiti oko 200 kuna.

Prema priopćenju Nezavisnih hrvatskih sindikata, vrijednost potrošačke košarice ovih je blagdana blago porasla u odnosu na prošlogodišnju.

Košarica

Bogatija košarica ove godine iznosi 1618 kuna, a prošle je godine iznosila 1595, što znači da je razlika 23 kune. Ovogodišnja srednja košarica iznosi 1119 kuna, a prošle je godine iznosila 1103. Skromna košarica ove godine iznosi 611, a lani je iznosila 591 kunu. Vrijednost triju košarica povećala se za 20-ak kuna. U taj iznos nisu uračunati darovi za Uskrs.

– Košarice se razlikuju i po kvaliteti namirnica, tako će oni koji troše više pripremiti bolji komad mesa i juhu od finog komada junetine – kaže Krešimir Sever iz Nezavisnih hrvatskih sindikata.

TRŽNICE

jaja 0,6 – 1,5 kn

šunka 35 – 70 kn

rotkvice 2,5 – 5 kn vezica

mladi luk 4-5 kn vezica

bakalar 200-300 kn

pinca 9,50 – 16 kn

orahnjača 12 – 24 kn

TRGOVAČKI CENTRI

jaja 0,83 – 1,20 kn

šunka 29,99 – 69,90 kn

rotkvice 2,50 – 4 kn

mladi luk 1,29 – 2,99 kn

bakalar 109,99 – 199,99 kn

pinca 8,99 – 14,99 kn

orahnjača 14,99 – 16,99 kn