Home Društvo Godine nisu važne za uspjeh, mnogi su tek počeli u 50-ima

Godine nisu važne za uspjeh, mnogi su tek počeli u 50-ima

SHARE

Kad vidite nekoga kao što je Mark Zuckerberg, koji je već u dvadesetima stvorio jednu od najvećih kompanija na svijetu, koja danas vrijedi bilijune dolara, svatko tko je navršio tridesetu, ili je – ne daj Bože! – i stariji od toga, može se osjećati itekako frustrirano.

No, ne biste trebali dozvoliti da vas to poljulja i dovede do toga da posumnjate u svoje sposobnosti, jer mnogo je i onih koji uspjeh dožive tek u srednjoj, pa i kasnijoj dobi. Štoviše, puno je primjera ljudi koji su do 30-ih godina radili neki sasvim običan posao, sa skromnim prihodima, koji nije imao nikakve veze s onim što ih je učinilo bogatima.

Na primjer, Marc Cuban, američki biznismen i vlasnik košarkaške NBA momčadi, kojega je Forbes nedavno procijenio na 3,5 milijarde dolara, do svoje 24 bio je barmen. I slavni Indiana Jones, odnosno glumac Harrison Ford, u tridesetima je još bio stolar, a autorica serijala knjiga o Harryju Potteru J.K. Rowling, bila je „samo“ samohrana majka, sa svim problemima koje ta uloga nosi, sve do svoje 31 godine.

Ukratko, koliko god godina imali, poanta je uvijek ista: Dobar posao započinje s idejom. Ono što razlikuje ljude koji su napravili nešto od svog života je njihova spremnost na akciju da svoju ideju provedu u djelo. Ako imate ideju koju biste htjeli realizirati, pa možda i napustiti posao koji sada radite, da bi radili za sebe, morate biti spremni na akciju i imati na umu da stvari treba poduzimati – brzo.

Napravite plan i slijedite ga predano, budete li odugovlačili, velika je vjerojatnost da kod prve prepreke stanete i izgubite se u moru obaveza koje inače morate obaviti. Svaki početak je težak i mora biti dobro isplaniran, kako biste, kad jednom zakotrljate loptu, bili sigurni da ćete ići prema naprijed. Za svaki početak važna je dobra priprema, evo nekoliko koraka koje biste trebali imati na umu:

1. Istraživanje tržišta

To je prvi korak koji će pomoći da testirate ideju i utvrdite je li vrijedna toga da ju gurate do tržišta. Prvo zapišite prednosti koje vaš proizvod ili ideja imaju, zbog čega bi mogli biti zanimljivi potencijalnim kupcima. Zatim popišite potencijalne probleme, ili slabe strane proizvoda, ali i vaše (ako ne znate pravila računovodstva, ili nemate resurse za proizvodnju, na primjer, to je ozbiljan problem). Također, provjerite konkurenciju: ljude koji imaju isti ili sličan proizvod ili uslugu. Porazgovarajte s potencijalnim kupcima, da vidite što oni zapravo žele. Cijelo to istraživanje dobro je imati na papiru prije nego uđete u posao, kako biste ga korak po korak mogli konzultirati.

2. Zaštitite intelektualno vlasništvo

Intelektualno vlasništvo odnosi se na proces u kojem pojedinac ili tvrtka može posjedovati prava na određeni proizvod ili vrstu usluge, odnosno ime (tvrtke ili proizvoda). To uključuje patente, autorska prava i zaštitne znakove (logo tvrtke). Od vitalnog je značaja za uspjeh tvrtke da slijedite ispravan protokol kako bi zaštitili svoje autorsko vlasništvo od mogućnosti da vam netko drugi ukrade ideju, no jednako tako morate provjeriti da na tržištu već ne postoji ista ili slična stvar, ili neki sličan proizvod pod istim imenom. Kada dobijete potvrdu od Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo da je s tim sve u redu, tek tada patent, ime proizvoda i znakove možete koristiti.

3. Brendirajte proizvod

Brandiranje je puno više od samog izbora imena, riječ je o davanju identiteta cijeloj ideji. Možete birati ime i znak koji će vam biti dragi, ali imajte na umu da to mora biti nešto što će kupce asocirati na iskustvo povezano s korištenjem proizvoda, ili na problem koji će njime riješiti. Razmislite dobro o imenu koje za proizvod koristite, da ne bi ljude asociralo na nešto pogrešno, ili na proizvode s kojima su već imali loša iskustva. Ovo je korak tijekom kojega morate otvoriti web domenu i pripremiti povezane marketinške materijale. Imajte na umu da bi potencijalni kupac na web stranici ili na stranici na društvenim mrežama trebao dobiti što više jednostavnih i pristupačnih informacija o onome što nudite te da posebno treba istaknuti prednosti i pogodnosti. Koristite lijepe fotografije proizvoda te posebno istaknite njegovu kvalitetu i upotrebnu vrijednost.

4. Otvaranje tvrtke

To je veliki korak: morate stvoriti pravnu osobu koja stoji iza posla, no time automatski stvarate i određene obaveze. Uzmite u obzir obaveze vezane uz svakodnevno poslovanje, razlike u poreznim obavezama (možda i na regionalnoj razini – zbog prireza vam može biti jeftinije negdje formalno otvoriti tvrtku, a raditi u Zagrebu, na primjer) i slično. Raspitajte se dobro koje su prednosti samostalne djelatnosti kao obrta, ili obrta u odnosu na jednostavno dioničko društvo i obrnuto te dobro promislite koje vam bolje odgovara.

5. Mudro s izborom partnera

Ako imate partnera koji zajedno s vama ulaže sredstva, to može biti vrlo korisno, jer ćete podijeliti poslove oko osnivanja tvrtke, pripreme poslovanja i marketinga i ujedno se nadopunjavati i podupirati kad dođete u fazu realizacije. No, ako ga još nemate, budite oprezni s izborom ljudi s kojima ćete dijeliti posao: To mora biti netko s kim se u poslu možete nadopunjavati, koji je spreman uložiti jednako kao i vi, te čovjeku koji ima zdravu osobnost i karakter i može se nositi sa svime što takva suradnja donosi.

6. Sastavite poslovni plan

od načina da krenete u pravom smjeru jest da sastavite dobar poslovni plan. Koristeći istraživanje tržišta koje ste proveli ranije, napravite plan izlaska na tržište, sa svim detaljima koji to trebaju pratiti te postavite rokove s ciljevima koje želite postići. Napravite to detaljno: Prvo napravite nekakav plan za prvi tjedan prodaje, zatim dva tjedna, mjesec, tri mjeseca, šest mjeseci, devet mjeseci i godinu. Zatim razradite prvi tjedna po danima, pa na temelju toga napravite mjesečni plan. To treba biti realna procjena mogućnosti, ovisno o tome gdje prodajete, koliko kupaca tuda prolazi, koliko je od toga onih koje zanima vaš proizvod…

7. Odaberite radno mjesto

Mjesto gdje radite u početku nije presudno, odnosno ponekad je najbolje započeti posao kod kuće, jer tako štedite novac i vrijeme koje biste inače trošili na putovanje. No, rad od kuće ima i negativnih strana – teško je u istom prostoru raditi i gledati TV, ili kuhati, a da se održava koncentracija i red. Zato razmislite o tome da podijelite s nekim najam prostora, pogotovo ako je to netko tko ured treba samo ujutro, a vi radite popodne, ili je riječ o djelatnosti koja vam ne smeta.

8. Pronađite mentora

Mentorstvo je vrlo osjetljiva tema. To bi trebala biti osoba koja se dobro razumije u ono što radite i(li) u tržište kojem ćete se obraćati. To treba biti netko tko u poslu ima više iskustva od vas, te je spreman ponuditi svoje savjete za relativno mali novac, uslugu, ili manji udio u dobiti. Realno, s mentorom je najmudrije razgovarati tako da ugovorite da ćete mu dati određeni postotak od zarade, ako ona dosegne određeni iznos. U mnogim situacijama mentor itekako može pomoći da se unaprijedi posao, te da prebrodite izazove koji se pojave usput.

9. Razmislite o anđelima

Ovaj put ne mislimo samo na anđele čuvare, iako nije zgorega zamoliti i njih za pomoć. Vama trebaju oni koji mogu ubrzati uspjeh – to su poslovni anđeli, koji vole prenositi znanje i iskustvo novim poduzetnicima, i često to čine investirajući u tvrtku, tako da zauzvrat dobiju određeni udio, pa onda i pomažu u poslu da bi povratili svoju investiciju i zaradili na njoj. Od takvih ljudi puno možete dobiti: To je osoba koja vam svojim iskustvom, ugledom i poznanstvima u struci može otvoriti mnoga vrata, ili osoba koju ljudi cijene i kada stane iza vas, znat će da vam mogu pokloniti povjerenje. No, imajte na umu da je njihov prvenstveni cilj zarada, a ne to što vas vole. Zato od samog početka postavite suradnju na jasnim osnovama i – na papiru.

10. Prikupite potreban novac

Prvi korak u poslu zapravo započinje time da osigurate novac potreban za start tvrtke. Najbolje je ako imate privatni kapital koji vam nije potreban za osnovne životne troškove, ili posuditi u banci, no pazite da to budu sredstva koja ne premašuju vašu životnu ušteđevinu. Posudba od roditelja ili bliskih prijatelja je dobar izbor, ali unaprijed dobro procijenite koliko dugo nećete moći vratiti taj novac i pošteno to recite. Najjednostavniji, a možda i za vas najsigurniji način je to da pronađete zainteresiranog investitora ili putem Crowdfunding kampanje, u okviru kojih zapravo možete početi i s prodajom proizvoda.
Izbjegnite neke od najčešćih pogreški kod pokretanja posla

Tvrtka s jednim osnivačem – Tvrtke s jednim osnivačem nemaju gotovo nikakve šanse za to da dobiju sredstva od poslovnih anđela, jer oni vjeruju da nije slučajno ako naš nikoga niste uspjeli uvjeriti u svoju ideju. Osim toga, jedan osnivač sve mora sam, pa je to često preveliki zalogaj.

Lokacija – Nije svejedno gdje imate ured, radionicu ili trgovinu, ma koliko se vi trudili urediti okoliš ili prilazne puteve. Ponekad jednostavno ne možete promijeniti prirodu tog mjesta – na primjer, ako je radionica za popravak kompjutera u nekoj zabačenoj slijepoj ulici gdje nitko ne prolazi, u naselju izvan grada, teško da će vam bilo tko donijeti kompjuter na popravak. Bolje je promijeniti lokaciju.

Ograničena niša – Izborom ograničene niše za pokretanje posla u startu ćete sami sebe stjerati u kut. Na primjer, ako u startu odredite da se nećete natjecati za posao na terenu gdje radi velika i razvikana tvrtka, lako možete doći u situaciji da ostanete bez posla i u svojoj ulici, ako se oni počnu širiti i zaposle dva dodatna stručnjaka. Ako, pak, na njihovom terenu dobijete samo jedan posao i obavite ga brže i jeftinije od velike tvrtke, na dobrom glasu ćete izgraditi mrežu klijenata.

Derivacija ideja – Ne kopirajte i ne nudite tržištu na pola potrošene ideje. Danas već ima toliko stranica za kućne ljubimce na društvenim mrežama da se još jedna na tu temu može samo izgubiti u masi. Sve što je već izmišljeno vlasniku prve ideje je donijelo neki novac, nekom drugom teško se može isplatiti, osim ako nije riječ o jako velikoj inovaciji.

Tvrdoglavost – Ili nemogućnost da se prilagodite onome što traže vaši klijenti često je kamen spoticanja za start up tvrtke. Ako popravljate printere za tvrtke, i sjedite u radionici jer nemate mobilni tim koji za 2 sata može biti kod klijenta da bi detektirao problem i vidio može li se stvar riješiti odmah, ili printer morate odnijeti na popravak, ništa niste napravili. To što je vama manje komplicirano čekati da klijenti dođu ne znači da ćete tako imati posla.

Unajmljivanje lošeg programera – Ako znate nešto malo o programiranju i kreiranju stranica na internetu, to ne znači da stranicu možete sami. Dobar programer treba vam postaviti kvalitetnu stranicu, da biste od nje imali koristi, on treba pratiti razvoj vašeg posla, kako bi stranicu mogao nadopunjavati i razvijati ovisno o vašim potrebama. To je jedna od stavki na kojoj ne treba štedjeti.

Odabir krivog web hosting paketa – Pojednostavljeno rečeno, trebate odabrati ‘dućan’ preko kojega ćete prodavati svoje proizvode. Ako izaberete platformu koja je prespora i teško se otvara, možete imati sjajne proizvode, no kupac neće gubiti vrijeme na čekanje da mu se stranica otvori pa ponovo gubiti vrijeme na izbor detalja o proizvodu koji kupuje. Takvo usko grlo dovoljno je da ostanete bez kupaca.

Odugovlačenje s pokretanjem posla – Ako stalno nešto odgađate i nikako da pokrenete posao, zapitajte se zašto je tako. Podsvijest nas često blokira a da toga nismo svjesni. Što duže odgađate, to su veće šanse da postoji neki realan razlog zbog kojega ne krećete i bilo bi dobro suočiti se s odgovorom. To možda i nije ozbiljan problem, možda je stvar samo u tome da zbog nekog razumnog razloga početak trebate odgoditi.

Prerano kretanje u biznis – E, da – i to može biti problem, prvo zato što nećete biti spremni za posao, a ni proizvod možda nije spreman za prodaju. Nema smisla da nešto prodajete, pa onda tek za 3 ili 5 tjedana kupcima isporučite dio bez kojega proizvod nije u punoj funkciji, na primjer. Ili, ako ste napravili jednu seriju proizvoda i uspjeli je prodati, a niste na vrijeme obnovili repromaterijal za drugu, moguće je da netko drugi sa svojim proizvodom ‘uleti’ i ukrade vam kupce.

‘Nekom ću to već uvaliti’ – Ako ste kupili masu za izradu 3000 sapuna, pa ih počnete izrađivati, a nemate pojma kome biste ih i kako mogli prodati, a kamoli koja je vaša glavna ciljana skupina, od toga neće biti ništa. Svakako odredite na koju skupinu kupaca ciljate da biste odredili kakav sapun ćete napraviti, kako ga zamotati, gdje ćete ga prodavati, po kojoj cijeni i slično.

Ulaganje premalo novca – Možda imate dobar proizvod, ali s premalo novca za predstavljanje i reklamu, nećete ga moći predstaviti u punom potencijalu. To se posebno odnosi na ulaganje u pakiranje, kao i popratni sadržaj. Na primjer, ako uložite u to da kupac uz proizvod dobije i mali letak – knjižicu o proizvodu, u kojoj jamčite da je riječ o prirodnim sastojcima i slično, ili opisujete kako se proizvod ispravno koristi, to može privući kupce.

Trošenje previše novca – Ne smijete pretjerivati s trošenjem novca prije nego što prihodi narastu dovoljno da pokrivate sve troškove koje ste imali i da možete izdvojiti dio novca za investiciju u novi krug. Nemojte širiti reklamu ili prodaju na novi grad, na primjer, dok niste sigurni da možete izdvojiti taj novac bez problema.

Previše popuštanja investitorima – Ako morate birati između toga da investitori budu zadovoljni i toga da zadovoljite korisnike, uvijek birajte stranu korisnika. Samo ako su oni zadovoljni i investitori na kraju mogu zaraditi. Kod izbora investitora je vrlo važno na papiru definirati koliki je njihov utjecaj na odluke, odnosno kako ćete ih usuglašavati ako postoje različita mišljenja.

Žrtvovanje dobiti zbog kupaca – Istina je da ako na početku nešto uložite, to može donijeti zaradu kasnije, ili ćete zaraditi na broju proizvoda. No, to što ćete nešto ponuditi po preniskoj cijeni ne garantira da će kupci biti zadovoljni i sigurno se vraćati. Vi morate zaraditi sada, ako nije tako, posao može doći u pitanje. Osim toga, ako je cijena preniska, ljudi se mogu pitati i kakva kvaliteta uopće stoji iza toga.

Ne želite gubiti vrijeme – možete riješiti sve probleme putem e-maila, ili telefona. Tvrtka se gradi na odnosima – izađite i upoznajte ljude. Prvo, osobno zahvalite onima koji su vam na neki način pomogli (savjetom, uputom, tako da su ubrzali neki postupak), zatim osobno obiđite one od kojih trebate neku vrstu podrške ili pomoć. Ako vas upoznaju, veće su šanse da će ujutro riješiti vaš problem, nego ako on čami u nekom fasciklu na stolu, ili šaljete mailove s požurnicom.

Borbe između osnivača – Sukobi između osnivača su česti: Riječ je o ljudima koji podjednako žele uspjeh, no ne moraju imati isto mišljenje o tome kako se do njega može doći. Jako je važno da je riječ o ljudima koji znaju uspješno komunicirati i voljni su razmisliti o tome što govori druga strana. Uvijek imajte na umu da svaki potez, pa i onaj u koji vi čvrsto vjerujete, može naštetiti i vašem uspjehu i da je dobro saslušati i drugu stranu, da biste bolje mogli procijeniti.

Pola srca u igri – Nedostatak odlučnosti, srčanosti i ambicije nije rijetkost. Ako vjerujete da imate i druge opcije, ili da biste bolje prošli da čmrljite na poslu na kojem jeste, sa sigurnom plaćom, umjesto da se upuštate u neizvjesnost i radite dvostruko duže, možda i za manji novac, vjerojatno ćete brzo izgubiti volju i odustati od posla. Štoviše, bolje je i da ne ulazite u vlastiti posao.

I na kraju par savjeta

  • Ne budite prestrogi prema sebi
  • Greške su dio učenja.
  • Ne uspoređuj se s drugima jer ti nisi – oni.
  • Ne postoji pravi način da odradiš bilo što
  • Stani iza onoga u što vjeruješ, čak i ako je nepopularno.
  • Uči od ljudi koji te kritiziraju.
  • Prihvati svoje slabosti kao svoje osobine.
  • Gledaj na svoju prošlost kao na biografiju avanturiste.
  • Ne podcjenjuj svoj talenat dok ga ne testiraš barem 100 puta.
  • Nije baš svaki tvoj problem jedinstven.
  • Inteligencija je relativan pojam, samopouzdanje nije.
  • Izrazi svoj bijes na kreativan način.
  • Okruži se ljudima koji ti žele uspjeh.