– Možete li na kružnom toku na Laušu staviti veliku tablu da auta u unutrašnjoj traci moraju propustiti one iz vanjske, pa tek onda izaći? Taj kružni sa dvije trake je veliki problem, jer mnogo naroda ne zna pravila – pitali su vozači nadležne u Banjoj Luci, tvrdeći da mnogi ne znaju koristiti kružni tok sa dvije trake.
Zbog onih koji ne poštuju pravila često se na kružnim raskrsnicama čuje zvuk sirene, škripanje guma i psovke, a nepoznavanje propisa često uzrokuje i sudare.
Pravila kružnog toka su jasna. Auto u unutrašnjoj traci, pri izlasku iz raskrsnice nema prednost u odnosu na auto u vanjskoj traci kružnog toka. Dakle, vozači iz unutrašnje trake ne smiju sijeći put ostalim vozačima, već trebaju voziti u kružnom toku sve dok ne budu imali priliku za siguran izlaz iz raskrnice, ne ometajući ostale vozače.
– Treba unutrašnju traku zatvoriti i zasaditi cvijeće tako da ne zbunjuje ljude. Mnogo ih je koji su uvjereni da oni u unutrašnjoj traci imaju prednost pa drsko stisnu po gasu kad se isključuju misleći da svi ostali u tom trenutku trebaju stati i propustiti njih koji sjeku vanjsku traku. Najgore je definitivino ovdje na Laušu – kaže jedan od vozača, dodajući da na kružnim tokovima treba postaviti i policajce da kažnjavaju bahatost.
I dok kružni tokovi svagdje u svijetu služe lakšem tijeku prometa i smanjenju gužvi, u Banjoj Luci stvaraju velike probleme. Kružni tok na Laušu je jedan od najprometnijih, pa ne čudi živciranje vozača koji su svoje probleme podijelili čak i sa Gradskom upravom.
Uzrok ovog smiješnog i tužnog apsurda je vrlo ozbiljan problem koji se treba sistemski rješavati, smatra predsjednik udruženja autoškola Banjaluka, Zdravko Ivić.
– Problem je još u polaganju vozačkog ispita, točnije teoretskoj nastavi koju uglavnom ne drže stručnjaci. Bitnije im je da uzmu po 80 KM, od 50 ljudi i zarade novac za 50 minuta, a tu se onda stvara veliki problem – tvrdi Ivić.
Dodaje da problem predstavlja i to što instruktori sa kandidatima ne mogu voziti po cijelom gradu, već i tu imaju ograničenja.
– Ima tu mnogo propusta kada su polaganja vozačkih ispita u pitanju, zato ne čudi što neki ne znaju kako se vozi u kružnom toku iako je to nešto što se podrazumijeva i besmisleno je postavljati ikakve table, koje ni ne postoje – dodaje Ivić.
Slično su vozačima koji traže nove znakove odgovorili i iz Gradske uprave, navodeći da se podrazumijeva da vozač koji ima vozačku dozvolu ima i neophodno znanje vezano za pravila i propise iz prometna na putevima.
– Zakonskim i podzakonskim aktima iz oblasti prometa i puteva, nije predviđeno postojanje prometnog znaka kojim bi se definiralo tko ima prednost u kružnom toku. Za kretanje vozila u kružnom toku, važe opća pravila pormeta – navode u Gradskoj upravi.
Vozači iz drugih gradova
Probleme nesvjesno znaju praviti i vozači koji dolaze iz manjih gradova koji nemaju kružne raskrsnice i nisu se susretali sa njima, što još jednom pokazuje koliko je teoretska nastava važna.
Primjera radi, vozač koji je polagao u Prnjavoru u kojem nema kružnog toka, niti većih raskrsnica, kada se u Banjoj Luci susretne sa kružnim tokom može imati problem, piše Blic.rs.