U PROTEKLIH sedam godina u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 199 slučajeva ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka, a počinili su ih pojedinci ili skupine ljudi, priopćila je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo.
Trend smanjenja ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa uporabom laserskih zraka trajao je između 2013. i 2016. godine. Međutim, prošle godine ponovno je zabilježen znatan porast takvih slučajeva, ukupno 27, što je dvostruko veći broj nego što je to bilo 2016., kad je zabilježeno 13 takvih slučajeva.
Prednjači zadarski aerodrom
Prema prikupljenim podacima, ugrožavanje zračnog prometa događa se i najizraženije je tijekom kritičnih faza leta, odnosno tijekom faze polijetanja i slijetanja zrakoplova, pri čemu se izvor laserskih zraka, prema tvrdnjama pilota, nalazio u bližoj okolici aerodroma.
Prema istim podacima, laserske zrake najčešće su korištene prošle godine u blizini zračne luke Zadar gdje je zabilježeno deset slučajeva, potom slijede Rijeka i Zagreb s četiri slučaja dok su u blizini zračnih luka Dubrovnik, Split i Pula zabilježena po tri slučaja uporabe laserskih zraka, stoji u priopćenju agencije.
Usmjeravanje zrake prema zrakoplovu ili samoj pilotskoj kabini može rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim bljeskovima na vjetrobranskom staklu, mogućnosti zasljepljenja pilota te nekontroliranim reakcijama pilota.
Upravo stoga usmjeravanje laserske zrake prema zrakoplovu predstavlja ozbiljno ugrožavanje sigurnosti leta zrakoplovom.
Moguća i zatvorska kazna
U velikom broju država prisutan je rastući trend usmjeravanja laserskih zraka prema zrakoplovu te se stoga poduzimaju, osim preventivnih i rigorozne mjere poput zatvorske kazne ili visokih novčanih kazni.
Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, kao tijelo nadležno za nadzor sigurnosti zračnog prometa, poduzela je odgovarajuće aktivnosti za suzbijanje takvog ugrožavanja sigurnosti letenja u Hrvatskoj, koje uključuju i odgovarajuću prilagodbu zakonodavnog okvira.
Implementirana je međunarodna preporuka o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja u okolici aerodroma. Također, kroz te aktivnosti, a u suradnji s nadležnim državnim tijelima unaprjeđuje se i sustav reaktivnog/represivnog djelovanja u cilju detekcije konkretnih osoba ili objekata vezanih uz usmjeravanje laserskih zraka prema zrakoplovu te primjenu odgovarajućih, zakonom propisanih kaznenih mjera.