Home Gospodarstvo KOMENTAR NA KRAJU SEZONE: Lubenica nikad bolja, cijena nikad gora

KOMENTAR NA KRAJU SEZONE: Lubenica nikad bolja, cijena nikad gora

SHARE

Ovo je bila jedna od najboljih godina. Lubenica je bila ispravna, puna, sočna i slatka, međutim, cijena je bila vrlo gorka, piše Agroklub.

Dolina Neretve oprašta se od još jedne sezone lubenica. Proizvođači će reći, jedne od gorih sezona u povijesti. Berba lubenica u dolini Neretve krenula je krajem lipnja i početkom srpnja, a tržište je već bilo puno uvozne lubenice iz Grčke i Albanije. Dok su poljoprivrednici iz navedenih zemalja čistili svoje nasade i u Hrvatsku slali lubenice treće i četvrte kategorije, domaći proizvođači spremali su se za početak berbe.

Početna cijena lubenice u dolini Neretve bila je od 1,50 kn do 1,70 kn po kilogramu i ta cijena zadržala se vrlo kratko. Otkupni centri spuštali su cijene na dnevnoj bazi pa je vrlo brzo lubenica došla na 1,00 kn po kilogramu da bi se onda srozalo na 60 do 80 lipa. Što se tiče kvalitete, ovo je bila jedna od najboljih godina. Lubenica je bila ispravna, puna, sočna i slatka, međutim, cijena je bila vrlo gorka.

Cijena pala na 60 do 80 lipa po kilogramu

U jednom trenutku otkupni centri nisu uopće otkupljivali lubenicu i proizvođači su bili očajni. Na teren su došli i predstavnici resornog ministarstva, održali su se sastanci s proizvođačima i otkupnim centrima. Na inicijativu resornog ministarstva otkupni centri odlučili su otkupljivati domaću neretvansku lubenicu, ali po vrlo maloj cijeni, od 60 do 80 lipa po kilogramu.

Sada, kada je lubenica skoro gotova i kad su ostale još vrlo male količine na neretvanskim poljima, cijena se popravlja, ali slaba je to utjeha za 90 posto proizvođača koji su cijeli urod lubenice prodali po 60, 70 ili 80 lipa. I dok se proizvođaču plaća tako niska cijena, istodobno u trgovinama diljem Hrvatske lubenica se prodaje po cijeni od oko 3,00 kn za kilogram, dok na štandovima uz more ta cijena ide i puno više pa čak i duplo, oko 6,00 kuna za kilogram.
Baviti se poljoprivredom danas je zaista Sizifov posao. Prije 20-ak godina u dolini Neretve sadila se samo obična lubenica i najniža cijena iznosila je oko 1,20 kn za kilogram. Proizvodnja lubenice bila je puno jeftinija nego danas. Primjerice, danas jedna sadnica lubenice koja je navrnuta košta od 4,50 do 5,00 kn, a koliko je poskupio ostali repromaterijal ne treba posebno naglašavati, to znaju svi koji se još bave poljoprivredom.

Stoga se nameće i jedno logično pitanja, dokle će poljoprivrednici imati snage, volje i financijskih sredstava da mogu pratiti današnje “potrese“ na poljoprivrednom tržištu? Dolina Neretve oduvijek je bila poznata po svojoj poljoprivredi, međutim, uskoro bi mogla biti poznata po zapuštenom zemljištu. Već sada ima mnoštvo manjih privatnih parcela koje su zapuštene i koje je prekrila drača i korov. Nažalost, mladi ljudi svjesni su što se događa i vide da današnja poljoprivreda nije “ruka koja hrani“, nego je “ruka koja uzima“ i zato mladi Neretvani napuštaju poljoprivredu, napuštaju svoj kraj i odlaze u veće gradove po Hrvatskoj, a mnogi i vani u Irsku i Njemačku.

Ostao gorak okus u ustima, vrijeme je za udruživanje

Na izmaku još jedne sezone slobodno možemo reći da su lubenice u dolini Neretve proizvođačima ostavile gorak okus u ustima i donijele im puno upitnika iznad glave. Puno rada i truda, veliki ulog, a na kraju se vodila teška muka da se isplati barem što je uloženo, mnogi nisu uspjeli ni to. Stoga, svima koji su uključeni u hrvatsku poljoprivredu, od vrha piramide do dna, treba biti jasno da je neretvanska poljoprivreda na aparatima. Proizvođači ne traže poticaje ni mjere, traže samo da se uvede red na tržište kako bi mogli prodati svoj proizvod i živjeti od svog rada.

Lubenice su iza nas, ali uskoro nam u Neretvi stiže mandarina, kupusnjače i ostale zimske kulture, hoćemo li gledati reprizu, samo što će umjesto lubenice u glavnoj ulozi biti mandarina ili kupus? Možda je ovo i alarm koji već zvoni i jasno poručuje poljoprivrednicima u dolini Neretve da je vrijeme za udruživanje, za planski i zajednički nastup na tržištu gdje će se ponuditi kompletan proizvod od polja do stola, ali sve iz prve ruke?! Vremena za razmišljanje sve je manje!