U tiskanom udžbeniku za peti razred osnovnih škola i to onih uključenih u eksperimentalni program piše da su ‘znanstvenici uz pomoć arheologa analizirali Isusov kostur i na temelju njega kreirali stvarno lice Isusa’.
To je i više nego notorna laž, budući da Isusov kostur nikad nije pronađen, a kamoli analiziran i to je jasno svima, ali se upravo ta greška ‘potkrala’ i vezano uz nju je resorno ministarstvo zatražilo očitovanje, piše Jutarnji.
Donosimo sporni tekst smješten ispod ilustracije lica Isusa Krista: ‘Ilustracija Isusova lica koja se pojavila nedavno na internetu i postala jedna od najgledanijih ilustracija na internetu do sada. Richard Neave, medicinski umjetnik u mirovini sa Sveučilišta u Manchesteru u Engleskoj, kreirao je ‘stvarno’ lice Isusa na temelju otkrića britanskih znanstvenika koji su uz pomoć izraelskih arheologa analizirali Isusov kostur. Smatra se da je ta slika najvjerniji prikaz najpoznatijeg lica u ljudskoj povijesti i umnogome se razlikuje od tradicionalnih prikaza Isusa u renesansnoj povijesti’.
Budući da su u pitanju totalne neistine, Ministarstvo znanosti i obrazovanja je zatražilo očitovanje, ali i dalje ostaje nevjerojatno da ova greška nije upala u oko autoru, uredniku, ostalima u nakladničkom lancu pa čak ni članovima povjerenstva zaduženog za odobravanje udžbenika u školama kojeg je formiralo Ministarstvo. No, Jutarnji piše da se Ministarstvo nije naročito uzbudilo zbog te greške – rekli su im da će odluku o eventualnom povlačenju udžbenika donijeti kada dobiju očitovanja odgovornih za grešku…
U međuvremenu je ona u digitalnom izdanju ispravljena – potvrdili su to iz Školske knjige Jutarnjem listu i poslali im novu verziju teksta. Ona sada glasi ovako: ‘Ilustracija moguće rekonstrukcije Isusova lica rad je Richarda Neavea, medicinskog umjetnika u mirovini sa Sveučilišta u Manchesteru u Engleskoj, koji je pokušao rekonstruirati Isusovo lice na temelju kostiju Židova iz I. stoljeća’.
No, u tiskanom izdanju i dalje stoje neistine. Inače, ovaj udžbenik se trenutno koristi u dvadesetak osnovnih škola Hrvatske i novo je nastali za potrebe provedbe programa ‘Škola za život’.
Zapanjujuće, zar ne?
Izvor: http://www.teen385.com/funzone/zanimljivosti/foto-u-udzbeniku-iz-povijesti-pisu-ocite-lazi-autorima-promakla-istina-pa-su-napisali-da-je-isusov-kostur-analiziran
Pogreška u novom udžbeniku za eksperimentalni predmet povijest, zbog koje je učenicima petih razreda 17 “škola za život” servirana informacija da su britanski znanstvenici uz pomoć izraelskih arheologa analizirali Isusov kostur – mada on nije mogao biti analiziran jer, naravno, nije utvrđeno da postoji, nastala je zbog prekratkog roka za isporuku udžbenika.
Osim odgovornog urednika u Školskoj knjizi Denivera Vukelića, to tvrdi i jedna od autorica udžbenika, Tina Matanić, učiteljica povijesti, piše Jutarnji list.
– Pogreška se nije potkrala ni namjerno ni zbog neznanja, nego zbog brzine u kojoj smo odradili posao. Htjeli smo u udžbeniku ponuditi što više materijala za rad, no očito je ova greška svima nama promakla. Ispričavam se za grešku koja se doista nije trebala dogoditi – kaže Tina Matanić, koja je udžbenik napisala s kolegicom Sonjom Bančić.
Za Tinu Matanić ova je situacija vrlo neugodna, kaže, jer s kolegicom Sonjom već dulje vrijeme radi i nikada im se ovako nešto nije dogodilo.
– Jako nam je žao – ponavlja i dodaje kako je pogreška ubrzo ispravljena u digitalnom izdanju knjige.
Postupak odobravanja udžbenika prošao je propisanu proceduru uz jednu iznimku: ovaj je put zbog kratkoga roka za isporuku preskočena zadnja urednička provjera.
Procedura provjere udžbenika jest sljedeća, opisuju u Školskoj knjizi: nakon što autor(i) isporuče nakladniku tekst, on dolazi do urednika, nakon kojega tekst pregledava lektor. Nakon njega ponovno se vraća uredniku, pa recenzentima (po Zakonu o udžbenicima dvoje po udžbeniku), pa ponovo ide do autora i/li urednika, da bi još jednom došao do lektora, pa opet do urednika, a potom do povjerenstva za procjenu koje formira Ministarstvo znanosti i obrazovanja. U povjerenstvu su tri osobe (u ovom slučaju profesori Mirna Kovačić, Dragan Malnar i Mario Manin). Ispada da u ovome slučaju pogrešku nije uočilo devetero ljudi u lancu.
– Osim u novoj inačici udžbenika, te pogreške uklonjene su i u svim digitalnim inačicama udžbenika Klio 5 koje se trenutno koriste u 17 škola u Hrvatskoj, a na našim platformama e-sfera i Mozabook kojima se učenici koriste u nastavi – kaže urednik povijesti Deniver Vukelić.
Iz Ministarstva ipak nisu tražili očitovanje povjerenstva.
– S obzirom na to da se nakladnik zaista u vrlo kratkom roku ispričao i ispravio pogrešku, nije bilo potrebe za detaljnijim očitovanjem, već smo upozorili stručno i neovisno povjerenstvo na previd u procesu recenzije – kažu u MZO.