Home Zanimljivosti Zdrave zamjene za šećer

Zdrave zamjene za šećer

SHARE

Iako je bijeli šećer jedna od najjeftinijih i najdostupnijih namirnica koje obiluju energijom zbog manjka vitamina i minerala ujedno je i jedna od najštetnijih. Prirodne i zdrave zamjene za bijeli šećer sve su pristupačnije, može ih se naći u svakom dućanu, a iako je cijena naoko mnogo veća zbog manje količine koja je potrebna da bismo zasladili hranu jednako kao i s bijelim šećerom zapravo se ne radi o tolikoj razlici.

Pire od voća; jabuke, banane, suhe smokve, šljive ili datulje ekonomičan je i praktičan prirodni zaslađivač za kaše, kolače, kreme i napitke. Zbog obilja hranjivih tvari i lake probavljivosti treba mu dati apsolutnu prednost u zaslađivanju deserata i kaša za malu djecu, ali dijabetičari moraju biti oprezni jer na glikemijski indeks uvelike utječe slatkoća voća, način pripreme, količina vlakana koje ostaje u pireu itd.

Med je zdrava zamjena za šećer, ali samo zato što sadrži brojne zdrave hranjive tvari. Med ima jednako visok glikemijski indeks kao i šećer, a hranjive tvari uništavaju se na visokim temperaturama tako da ga je najbolje koristiti kao namaz, dodatak kremama i mlakim napitcima zbog boljeg okusa. Nije prikladan za dijabetičare.

Javorov sirup sadrži visok sadržaj minerala u tragovima, kao što su cink i mangan, koji povoljno utječu na zdravlje srca i smanjuju razinu kolesterola u krvi, ali i paprenu cijenu. Javorov sirup ima srednji glikemijski indeks pa ne treba s njim pretjerivati čak niti na slavnim palačinkama.

Agavin sirup je rjeđi od meda, okusom je sličan bagremovom i cvjetnom medu, ali je i slađi, pa će vam ista količina duže potrajati. Agavin sirup ima niski glikemijski indeks i praktički ne utječe na razinu šećera u krvi.

Stevia je prirodni zaslađivač koji snižava razinu šećera u krvi i smanjuje osjećaj gladi. Čak je 300 puta slađa od bijelog šećera pa se koristi u minimalnim količinama. Može se koristiti na sve načine kako i običan šećer, ipak veće količine kod nekih ljudi izazivaju nadutost i probavne tegobe pa kao i sa svime i sa stevijom treba biti umjeren. Stevia je jedno od najboljih sladila za dijabetičare.

Šećer kokosove palme dobiva se iz biljnog soka kokosovog cvijeta i svjetlo smeđe je boje s laganim okusom karamele i stoga idealan za deserte. Najveća prednost ovog šećera je nizak glikemijski indeks budući da sadrži inulin, topivo vlakno koje možete naći i u cikoriji na primjer.

Ksilitol i sorbitol su prirodni šećerni alkoholi, a dobivaju se iz kore breze ili kukuruznih klipova. Ksilitol je izgledom i okusom je vrlo sličan su saharozi, a slično se ponaša i kod kuhanja osim što se ne može koristiti za dizana tjesta. Imaju 40% manje kalorija od saharoze. Ni ksilitol ni sorbitol ne uzrokuju karijes, dapače – ksilitol se koristi za poboljšanje higijene usne šupljine jer ima antibakterijsko djelovanje i preporučuju ga brojni stomatolozi pa čak i otorinolaringolozi jer redovito korištenje smanjuje i broj infekcija uha. Prikladan je za dijabetičare.

Kao zamjenu za 1 čašu bijelog šećera možete koristiti ¾ šalice meda, isto toliko javorovog sirupa, ½  čaše agavinog sirupa i isto toliko ksilitola ili 1 čajnu žličice stevije.