Osnovna škola Marka Marulića Ljubuški na svojoj facebook stranici donosi primjer dobre prakse učiteljice Anje Primorac koja se potrudila svojim učenicima drugog razreda olakšati učenje pisanih slova preko kartonskog predloška.
Više u nastavku:
U drugom smo razredu i na red su nam došla pisana slova. Djeci je inače pisanje takvih slova pomalo apstraktno i teže im ide.
* Zašto je to tako?
Pisanje je vizualna, misaona i motorička aktivnost. Kod usvajanja svih slova, a posebice pisanih slova važna je uredna sposobnost motorike ruke, fine motorike šake te koordinacije oko-ruka.
* Kako im olakšati?
Došla sam na ideju da na nekom čvršćem materijalu, glatkom kartonu, laserski ugraviram pisana slova kakva učimo u školi i kakva su prikazana u udžbenicima za drugi razred. Tako sam napravila čitavu abecedu s velikim i malim pisanim slovima.
* Kako funkcionira?
Učenici ponavljaju slijed i smjer ugraviranih, utisnutih linija koje čine slovo, dakle pišu po formi udubljenog slova, u smjeru u kojem se ono piše. Ovakva šablona im omogućuje vježbanje pisanja slova u neprekinutom potezu te bolju i bržu izvedbu slova.
Ova kartonska abeceda je za višekratnu uporabu. Djeca je nose sa sobom u školu i koristimo je kao jedan od koraka u procesu učenja pisanja pisanih slova, ali je nose i kući te na njoj vježbaju i nastavljaju usavršavati pisanje slova.
* Kada je koristimo?
Kao što sam i rekla, to je samo jedan od koraka. Naime, kod obrade slova postoje određeni koraci koje slijedimo. Najprije pišem slovo na ploču i uz to verbaliziram korake. Zatim učenici pišu slovo po zraku te i oni verbalno objašnjavaju korake. Nakon toga slijedi pisanje na kartonskoj abecedi s ugraviranim slovima. Iza toga, učenici dobiju listove sa slovom koje je istočkano te ga precizno trebaju ponoviti/spojiti. Na kraju slijedi samostalno pisanje u bilježnici, uz nadgledanje. Ono što je bilo najteže u realizaciji ove ideje jest font, tj. izgled slova točno onakav kakav je u udžbenicima. Bilo je teško pronaći ga, jer naš slovopis nije dostupan na internetu. Pronašla sam sličan font, ali pojedina slova nisu bila identična onima koje učimo te sam pomoću računalnog programa korigirala postojeća i crtala nova slova kako bi izgledala onakva kakva učimo.