Obavezno posjedovanje zimske opreme za automobile u BiH je zakonski propisano od 1.studenog do 1. travnja. Zimska oprema prethodnih mjeseci bila je obavezna za sva putnička i motorna vozila.
Ljetne gume nisu samo modni hir, odnosno za one vozače koji prelaze velik broj kilometara. Razlike su tako velike da ih svi trebamo poznavati, a i oni koje automobili i gume ne zanimaju toliko mogu vidjeti da su šare na ljetnim i zimskim gumama potpuno drugačije. Ipak, razlika između ljetnih i zimskih guma nije samo u dezenu, nego i u kemijskom sastavu gumene smjese. Zimske su gume osjetno mekše od ljetnih, a razlog se skriva u višem postotku dodane silike koja je manje osjetljiva na niske temperature i tako omogućava da gumena smjesa zadrži potrebnu mekoću i na niskim temperaturama. S jedne strane to znači da se zimske gume najbolje ponašaju na temperaturama do sedam stupnjevi+a Celzijusa, dok s druge strane iznad te temperaturne granice gume se počinju pregrijavati i gube svoje osobine. Habanje i potrošnja goriva puno su veći na temperaturama iznad 10 stupnjeva nego kod ljetne gume.
Svi oni koji imaju dva seta točkova s felgama mogu prilično lako i samostalno zamijeniti zimske gume ljetnim. Ključ, dizalica i malo prostora biće dovoljno da sami to uradite. Ne zaboravite da pri dizanju automobila na dizalicu osigurate da se ne pomiče, te odmah nakon montaže ljetnog seta provjerite pritisak u gumama.
Prilikom skidanja zimskih tokova obilježite koji je točak stajao na kojem mjestu na automobilu te se pobrinite da ih pravilno odložite do iduće zimske sezone. To podrazumijeva da očistite felge od kočnih naslaga, dok je preporučljivo da i gume operete i iza gaznih površina izvadite krupne kamenčiće i ostale predmete koji su se tu mogli naći.
Prilikom odlaganja zimskih guma obratite pažnju na njihov položaj. Ako ih slažete jednu na drugu, onda im povremeno zamijenite mjesta, dok se preporučuje da ih odlažete vertikalno, također uz povremenu promjenu položaja. Poželjno je i ispustiti malo zraka iz guma kako ne bi stajale pod punim pritiskom. Naravno, najbolje rješenje su stalci za točkove koji se oslanjaju na samu felgu gdje guma ne trpi nikakvo opterećenje prilikom stajanja.
Naravno, svi oni koji imaju jedan set felgi za zamjenu, ili jednostavno nemaju vremena za ovakve “kardio” vježbe oko automobila, ipak moraju do svog vulkanizera
Također, mnogo je onih kojima je došlo vrijeme da kupe nove ljetne gume, a svake sezone stižu novi i bolji modeli guma pa se uvijek postavlja pitanje koji je najbolji i najpovoljniji izbor. U tome mogu vam pomoći renomirani testovi guma koje provode njemački auto klub ADAC i njemački automobilski magazin Auto Bild, ali i specijalizirani magazini poput Tyrereviews.
Osnovno o gumama i vožnji
Dubina profila – Guma sa samo 4 milimetra dubine gaznog sloja znatno više proklizava od nove gume, čak i kod brzine koja je manja od 10 kilometara na sat. Ako je dubina još manja, ta razlika se brzo počne povećavati.
Brzina – Po kiši uvijek smanjite brzinu. Ni vrhunske gume nisu svemoguće kad je na cesti previše vode, a brzina prevelika.
Pazite, guma pliva – Da je automobil proklizao, primijetit ćete kad upravljač postane lagan i ne reaguje, a okretaji motora brzo narastu kad pritisnete papučicu gasa.
Bez panike – Ostanite prisebni. Nježno popuštajte gas, nemojte panično okretati upravljač i pričekajte da se brzina smanji ili prođe dublja lokva i da gume opet nađu kontakt s asfaltom.
Očistite naslage soli i provjerite kočnice
Vlažni i snježni uslovi s dosta posipnog materijala (sol i pijesak) ostavljaju tragove na vašim kočnicama i podvozju. Ako sami radite zamjenu zimskog seta točkova, onda je to savršena prilika da očistite unutrašnjost blatobrana od ovih naslaga. Važno je izvršiti kontrolu kočnica i upravljačkog mehanizma, jer su oni vitalni dijelovi aktivne sigurnosti. Probajte očistiti pijesak i sol s tijela amortizera i samih ležišta opruga na amortizerima, jer se tu najviše skuplja sol, a ovako ćete dugoročno sačuvati opruge i amortizere od korozije.
Kada ste sve očistili, provjerite istrošenost kočnih diskova i pločica (pakni i doboša), te provjerite da kamenčići i sol nisu negdje ostali na kočnoj čeljusti ili oko disk pločice kako bi izbjegli struganje i eventualno nepravilno trošenje diskova. Koliko je moguće provjerite i funkcionalnost ostalih dijelova kočnog sistema, te provjerite da na elastičnim zaštitama zglobova pogonskih osovina nema tragova curenja. Zimi ovi gumeni dijelovi često puknu ili se poderu, a gubitak maziva uzrokovat će brzo trošenje i otkazivanje homokinetičkih zglobova.
Provjerite nivo ulja i tekućina te stanje akumulatora
Sama zamjena ulja i kontrola podvozja nije jedino što je potrebno provjeriti nakon zime koja je težak period za ekspolataciju automobila. Jedna od osnovnih kontrola je kontrola nivoa ulja u motoru. Nivo na ručnom mjeraču ulja mora biti između minimum i maksimum vrijednosti, a prije provjere uvjerite se da ja auto parkiran na ravnoj podlozi te da je motor hladan. Ako ste prije zime odlučili sipati rjeđe ulje, pogodnije za niske temperature, onda imajte na umu da ga na vrijeme zamijenite onim uljem koje je u skladu sa specifikacijama proizvođača.
Kontrolu ulja preporučljivo je vršiti nakon svakog dužeg putovanja, posebno u ljetnom periodu. Prilikom kontrole nivoa ulja, poželjno je vizualno pregledati i gumena crijeva. U toku ljetne sezone uvijek bi trebalo imati litar odgovarajućeg motornog ulja u slučaju da bude potrebno doliti ulje u motor.
Vidljivost je važna
Nakon zime ne smijemo zaboraviti ni na metlice brisača. Ako je zima bila jaka i s puno leda, vrlo je moguće da ste svoje gumene metlice brisača oštetili, te one više nisu u stanju efikasno očistiti stakla i ukloniti vodu što će rezultirati mrljama na vjetrobranu i smanjenoj vidljivosti. U proljeće kada možemo očekivati dosta kiše to je najmanje što vam treba.
Pri provjeri stanja metlica nemojte zaboraviti i brisač zadnjeg stakla, a obratite pažnju na samu površinu gumenog dijela metlice. Možda je samo zaprljana pa bi moglo biti dovoljno tek da nježno obrišete i očistite kontaktnu površinu metlice.
Također, ne zaboravite da je zimi zbog zagađenog zraka i često upaljenog grijanja unutrašnja površina stakala jako zaprljana i čađava. Iskoristite ovo vrijeme socijalnog distanciranja i očistite unutrašnju stranu stakala papirnim ubrusima i sredstvom za čišćenje stakala.
Ne zaboravite na higijenu
U automobilu provodimo dosta vremena, pa se preporučuje redovno čišćenje i brisanje površina koje su u čestom kontaktu s rukama kao što su ručke vrata, upravljač, mjenjač, komande svjetala, ručne kočnice i uređaja za zabavu. Jasno, budite veoma oprezni čime čistite ove površine, prejaki alkoholni rastvori mogu oštetiti kožne i plastične površine i ostaviti ružne tragove koje će biti teško ili nemoguće ukloniti.
Ipak, glavni dio higijene u automobilu je sistem ventilacije. Sami ventilacijski otvori i kanali su zbog temperaturnih razlika idealna “legla” bakterija i vlage te se nakon svake zime preporučuje njihova dezinfekcija i čišćenje. Na tržištu postoje pjene i sprejevi pomoću kojih možete to sami uraditi, dok najefikasnija rješenja nude sepcijalizovani servisi.
Također, ne treba zaboraviti ni filter zraka koji je također zaprljan i mogući uzrok neugodnog mirisa.