Home Auto Émile Delahaye, francuski automobilski pionir, umro 1. lipnja 1905.

Émile Delahaye, francuski automobilski pionir, umro 1. lipnja 1905.

SHARE
Émile Delahaye, francuski automobilski pionir, umro 1. lipnja 1905.

Émile Delahaye, rođen 16. listopada 1843. u Toursu, u središnjoj Franuskoj, uspješan konstruktor i jedan od prvih, ali na baš uspješnih vozača utrka, počeo je 1895. proizvoditi luksuzno-sportske automobile, vrhunac ekstravagancije svoga doba, kojima je u leđa gledao i Bugatti

Émile Delahaye , francuski automobilski pionir, rođen koji je 1894., na prvom Pariškom autosalonu izložio vlastiti automobil, godinu potom utemeljio tvrtku Delahaye (1895. – 1954.) te se 1896. natjecao na utrci Paris-Marseille-Paris.

Delahaye je zbog zdravstvenih problema napustio utrkivanje te je tvrtku osnovao s industrijalcima iz Pariza, šogorima Leonom Desmarisom i Georgesom Moraneom. S proizvodnjom je počeo u rodnom Toursu, a  tvornicu je 1898. preselio tvornicu u Pariz.

Automobili mlade tvrtke postigli su mnogo uspjeha na utrkama, no nakon smrti osnivača 1905. nova uprava odustaje od utrka i posvećuje se ponajprije teretnim vozilima, uz naglasak na vatrogasni program.

Tek 1932. je većinska vlasnica tvrtke, gospođa Desmarais, naredila izradu snažnijeg i kvalitetnijeg automobila, te povratak utrkama. Time je počeo uzlet produkcije i popularnosti, obilježen pobjedama na utrka, inačicama modela 135, proizvedenog u oko 2000 primjeraka od 1935. do 1954.

Nezaboravne pobjede na Le Mansu, Velikim nagradama i relijima proslavile su ih tijekom te dekade, no još su se više isticali cestovni modeli s fantastičnim karoserijama.

Velike francuske radionice Figoni et Falaschi, Saoutchik, Pourtut, Franay i druge bile su na vrhuncu kreativnosti u drugom dijelu 1930-ih, a najekstravagantnije karoserije redom su završavale na šasijama Delahayea.

Art Deco je stilska oznaka kojom obično označavamo ovakve ‘kapljičaste’ francuske dizajne 1930-ih, a najspektakularnije su oblike vjerojatno stvarali Figoni i Falaschi. Model 175 je 1948. uz 4,5 litara i 140-160 KS ne posve uspješno pokušao oživjeti predratnu dekadenciju, a završni 235 bio je nešto umjerenijih linija.

No, nakon II. svjetskog rata francuska je porezna politika destimulirala prodaju luksuznih automobila, produkcija osvježenih predratnih modela bila je sve manja, a nakon gubitka unosnih ugovora za izradu vojnih vozila tvrtka se ugasila.

Zanimljivo, u Tehničkom muzeju u Zagrebu postoji jedan kabriolet, nažalost nije u stalno izloženoj postavi nego u depou. Kao proizvođač vojnih vozila, francuska je tvrtka sudjelovala na natječaju početkom 1950-ih, na kojem je Fiat odabran za partnera Crvenoj Zastavi.

Danas njihove automobile viđamo na najprestižnijim smotrama oldtimera, a još se rade i nove replike. Émile Delahaye, francuski automobilski pionir, umro je 1. lipnja 1905.

Autor