Namex vikend

Muskov robotaksi ima ozbiljnih problema: Konkurencija je debelo ispred njih

Autor: Dnevno.ba

Elon Musk je sinoć održao događaj na kojem je predstavio viziju Teslinog modela robotaksija, s ciljem da impresionira investitore. Iako se očekivalo da će ovaj događaj potaknuti rast cijene dionica Tesle, stručnjaci upozoravaju da Tesla i dalje zaostaje za konkurencijom poput Wayma, piše Forbes.

Muskova želja da očara investitore dolazi u trenutku kada Tesla nije zabilježila značajan rast dionica zbog slabljenja prodaje električnih automobila. Međutim, postoji malo informacija o napretku Tesle u području autonomne vožnje.

Tvrtka je prestala podnositi izvješća kalifornijskom Uredu za motorna vozila (DMV) još 2019. godine, a informacije o napretku u razvoju autonomnih sustava ne dijele se s vanjskim stručnjacima ili medijima. Regulatori su već neko vrijeme usmjereni na Tesline programe autopilota i potpuno autonomne vožnje, a poznati tehnički problemi ukazuju na to da će biti izuzetno teško ostvariti Muskovu viziju u skoroj budućnosti.

“Tesla nije ozbiljan kandidat za stvarne primjene autonomne vožnje”, kaže Missy Cummings, profesorica sa Sveučilišta George Mason i stručnjakinja za umjetnu inteligenciju koja o temi autonomnih vozila savjetuje kalifornijski DMV. “Mislim da su minimalno 10 godina daleko od primjene.”

Foto: Guliver Image (AP Photo/Kiichiro Sato, File)

Waymo je godinama ispred

Ako zanemarimo blještave predstave, program robotaksija koji trenutno daleko najviše obećava nije Teslin CyberCab, nego program Waymoa, koji je već dugo referentna točka za industriju autonomne vožnje.

Petnaest godina nakon početka Googleovog projekta za samovozeće automobile i devet nakon prve potpuno autonomne testne vožnje Waymo je uz pomoć najmanje 10 milijardi dolara investicija izgradio pravi biznis – iako je on još uvijek daleko od profitabilnog.

Njihova vozila nisu bez mane, ali Waymo je uspio izbjeći velike nesreće koje su ozbiljno naštetile programima Ubera i Cruisea, kao i fatalne nesreće povezane s Teslinim djelomično automatiziranim softverom.

Dmitri Dolgov, jedan od izvršnih direktora Waymoa koji još od 2009. godine radi na rješavanju pitanja autonomije, nastoji da tako i ostane.

“U svemu što radimo, primarni princip nam je sigurnost,” kaže on za Forbes. “To se odnosi i na proširenje usluge koje se trenutno odvija. Stalno podižemo letvicu po pitanju performansi sustava, naših procjena i ocjenjivanja spremnosti. Sve te stvari evoluiraju i tako ćemo im nastaviti pristupati.”

Optimistične procjene za buduće tržište robotaksija govore o 50 milijardi dolara godišnje do 2030., stoji u nedavnom izvješću Raymond Jonesa. Forbes procjenjuje kako će prihodi Waymoa ove godine premašiti 50 milijuna dolara, a potencijalno se uz proširenje usluge približiti i stotinu milijuna dolara, no Dolgov ovo ne želi potvrditi niti razgovarati o tome kada će usluga postati profitabilna. Ne želi razgovarati ni o Tesli.

“Na kraju krajeva, ovo je ogromna prilika i odlično je da ova industrija privlači velike umove i resurse”, kaže on. “Ima mjesta za različite pristupe i, kada se sve zbroji i oduzme, ako netko uspije riješiti problem i to ubrza misiju, to je odlično.”

Foto: Guliver / Miguel Roberts/The Brownsville Herald via AP
Foto: Guliver Image (AP Photo/Kiichiro Sato, File)

Ljudski nadzor, mnogo senzora

Waymo i Tesla imaju vrlo različite pristupe rješavanju pitanja autonomne vožnje. Waymo već godinama provodi strukturna testiranja na vlastitoj stazi u Kaliforniji, a nadzire testiranja i u gradovima. Tvrtka radi na usavršavanju pokreta u vožnji koje ljudi shvaćaju zdravo za gotovo, poput nezaštićenih skretanja ulijevo i vožnje oko prepreka na cesti.

Uvježbavaju ih bezbroj puta, a obučavaju umjetnu inteligenciju da prepoznaje prometne znakove, čunjeve, vozila hitnih službi i da nauči razlikovati plastične vrećice od čvrstih predmeta na cesti. Krenuli su sa sporijim ulicama u predgrađima gdje ima manje pješaka i po kojima je jednostavnije voziti, a tek onda se prebacili u gusto naseljena urbana područja poput San Francisca.

Waymov sustav također se oslanja na ljudski nadzor na daljinu. Oni paze na robotaksije i navode ih u slučajevima kada su sustavi zbunjeni uvjetima na cesti. Komuniciraju s policijom u slučaju nezgode, a ponekad samo odgovaraju na pitanja putnika. To povećava troškove poslovanja, ali ključno je za osiguravanje sigurnosti, kaže Dolgov.

Waymo također koristi mnogo više snažnih senzora od Tesle kako bi njegova vozila mogla vidjeti i shvatiti što je više moguće iz okoline. Tu su 3D slike lidara, radari, kamere i audio senzori.

Tesla, s druge strane, prikuplja podatke od svojih kupaca putem neuralne mreže, a cilj im je obučiti softver da se snalazi na svakoj cesti i u svim vremenskim uvjetima koje iskuse i sami vozači. Teslini osobni automobil koriste samo kamere. To je mnogo jeftiniji pristup, ali izaziva mnogo strahova u krugu istraživača autonomnih vozila.

“Autonomna kontrola dobra je onoliko koliko su dobri podaci koje dobiva od senzora”, kaže Bart Selman, profesor računalnih znanosti na Sveučilištu Cornell. Za primjer onoga što se može dogoditi kada imate pokvareni senzor, a niste osmislili plan B navodi nesreće Boeingovih aviona 737 MAX.

“Jako bi me iznenadilo da Tesla uspije proizvesti pouzdanu, potpuno autonomnu vožnju s podacima samo od kamera. Možda će djelovati kao da funkcionira većinu vremena, ali to ne izgleda dovoljno čvrsto i sigurno za širu primjenu.”

Autor: Dnevno.ba