Namex vikend

Nedjelja Božje riječi: Krist i bogatstvo

Foto: Bljesak.info

Biblijska poruka 28. nedjelje kroz godinu

KRIST I BOGASTVO

Materijalno bogatstvo ili posjed je Božji dar. Može biti blagoslov za čovjeka, ali kad nam posjed postaje gospodar, tad je prokletstvo. Imetak često zna biti velika opasnost za čovjeka. Isus nas upozorava, a evanđelist Marko zapisa: „Kako će mučno ući bogataši u kraljevstvo Božje!”. Sin Božji blagoslivlja „siromaštvo u duhu”, tj. one koji nisu okovani onim što posjeduju. Nisu zarobljenici svoga novca i imanja.

Bogatstvo treba biti sredstvo a ne idol. Ne smije mu čovjek služiti, nego bogatstvo mora služiti. Bogatstvo je izvedeno od imenice ‘bog’. Ali ako bogatstvo zamjeni Boga, tada čovjek dobiva prokletstvo.

Riječ vjerovati proizlazi od aramejske riječi aman, a za materijalno bogatstvo ili novac je grčka riječ mamon. Čovjek ne smije biti vezan za svoje posjedovanje poput onoga mladića iz evanđelja. Mladić iz evanđelja može biti svatko od nas. Naglasak nije na posjedu, nego na ljudskoj slobodi i nezarobljenosti od posjeda i kako slijediti Krista. Prisjetimo se odricanja u životu sv. Franje i Majke Terezije, sv. Bernarda i njegove petorice braće.

Shvatili su poruku svetoga Jakova apostola: „Poslušajte, moja ljubljena braćo: zar nije Bog izabrao siromahe, prema shvaćanju svijeta, da budu bogataši u vjeri i baštinici Kraljevstva obećanoga onim koji ga ljube?”. Te svete ljude potaknulo je i pokrenulo veće dobro za materijalnim odricanjem. Bogat je onaj tko se bogati u Bogu.

Tako donosi knjiga Otkrivenja progonjenoj Crkvi u Smirni: „Poznam tvoju nevolju i tvoje siromaštvo – ali ti si bogat!”.  A oholoj Crkvi u Laodiceji nastavlja: „Ti tvrdiš: ‘Bogat sam, nagomilao sam bogatstvo; ništa mi ne treba’, a ne znaš da si upravo ti nesretan, i bijedan, i siromašan, i slijep, i gol”.

Što tebe pokreće u tvom djelovanju: je li novac, slava, položaj ili istinski život? Svaki bi čovjek htio doći do „uzvišenoga cilja”, ali se teško odreći drugih nižih zadovoljstava. I alkoholičar, i kockar, i lopov, i lijenčina žele vječni život, ali kako žrtvovati niža dobra i užitke? Isus traži od mladića da se odrekne imetka i zemaljskoga užitka. Mladiću je žao imetka i zbog posjedovanja ne može slijediti Isusa, iako je održavao zapovijedi od mladosti. Materijalno zna zaposjesti dušu čovječju. Zna ga zarobiti, otrovati.

Čovjek se truje uspjehom i novcem kao dijete igračkama. Dobro ljudi kažu da čovjeka možeš upoznati tek kad dođe na položaj ili kad ima vlast. Muhamed Ali je boksao 1974. s Gergeom Foremanom. Dva dana prije boksa izjavljuje kako se ljudi truju uspjehom. Pobjeđuje u osmoj rundi. Nakon pobjede izjavljuje da će ponovo boksati ako mu dadnu 10 milijuna dolara. Kako uspjeh može promijeniti čovjeka za samo dva dana. Bogatstvo može biti veliko opterećenje. To možemo opaziti kod mnogih bogataša kao što su građevinski inženjer, tzv. ‘kralj utakmice’ Šveđanin Ivar Kreuger. Držao je u rukama tri četvrtine svjetske proizvodnje. Završio je samoubojstvom. Kralj foto kodaka i izumitelj filmske vrpce George Eastman isto je sebi oduzeo život. Prije četrdesetak godina 11 Talijana je dobilo na lutriji veliki novac. Samo je jedan od njih ostao u obitelji i novac ga nije upropastio. To su te iglene ušice. „Lakše je devi kroz iglene ušice proći nego bogatašu ući u kraljevstvo Božje!” upozorava Isus.

U starom Jeruzalemu su bila mala vratašca. Bila su otvorena danju i noću. Ali samo pognut čovjek bez torbe i oružja mogao se provući. Taj mali prolaz je nazvan „iglene ušice”. Morao si birati: život ili imetak, ako želiš ući navečer kasno u grad, u sigurnost i spasiti život pred razbojnicima. Stavljen si pred izbor: ili ući u grad u sigurnost i spasiti život, ostaviti tovar pred zidinama ili riskirati sve: život i tovar izvan gradskih zidina. Ta usporedba naglašava: birati život ili blago. A svjesni smo kako ljudi često postaju robovi svoga novca i imanja. Zato Isus upozorava, a Luka zapisa: „Pazite! Čuvajte se svake pohlepe, jer ni onomu koji je u izobilju nije život osiguran njegovim imanjem!”. Onom mladiću je jedno nedostajalo da bude potpuno Božji.

Jedno ti nedostaje: Hajde, prodaj sve što imaš, podaj siromasima i imat ćeš blago na nebu! Onda dođi slijedi me!” reče Isus mladiću u današnjem evanđelju. Zašto slijediti Isusa? Zato što jedino Isus može biti uzor svima jer je savršen čovjek, kako nam piše učiteljstvo Crkve u dokumentu Radost i nada: „Riječ Božja, po kojoj je sve postalo i koja je sama postala tijelom i prebivala na zemlji, ušla je kao savršen čovjek u povijest svijeta i u sebi rekapitulirala”.                                                                                                                                         On je Sin Božji. Upoznao nas je da je Bog ljubav i da ljubi sve. A Božja ljubav se najviše očitovala „što je Bog poslao na svijet svoga jedinorođenoga Sina da živimo po njemu” piše sv. Ivan. I taj ‘jedinorođeni Sin Božji’ nas poziva da budemo njegovi učenici jer će nas izvesti iz mraka neznanja i ljudskoga tumaranja i traženja života, kako reče Filipu: „Ja sam put, istina i život!”. Svečano će progovoriti mnoštvu i svojim učenicima na gori, a sv. Matej zapisa: „Blago vama kad vas budu grdili i progonili i kad vam zbog mene budu lažno pripisivali svaku vrstu opačine! Radujte se i kličite od veselja, jer vas čeka velika nagrada na nebesima!”.

Na Oproštajnoj večeri reći će učenicima: „Dao sam vam primjer, da i vi činite kako ja učinih vama” piše sv. Ivan. Svojim poniženjem dao nam je primjer kako ga nasljedovati. Svojom molitvom privlači apostole kako moliti: „Reče mu jedan od njegovih učenika: ‘Gospodine, nauči i nas moliti!’” zapisa sv. Luka. Svojim siromaštvom pokazuje kako prihvatiti bogatstvo Oca nebeskoga. Zato kaže bogatom mladiću, a sv. Marko zapisuje: „Hajde, prodaj sve što imaš, podaj siromasima, i imat ćeš blago na nebu!”.

Oslobodi se onoga što ti priječi biti potpuno Božji. Oslobodi se onoga što zarobljava da ne možeš činiti dobro: „Jer, gdje ti je blago, tu će ti biti i srce”, donosi sv. Matej. Treba postići puninu života. To se ne može naći u ponašanju „sve mi je dopušteno” ili u permisivizmu, niti u potrošačkom mentalitetu ili u konzumerizmu: koliko potrošiš, toliko vrijediš. Bez materijalnoga se ne može. Bez znanja nije dobro. Ali ni materijalno ni znanje bez mudrosti ne vrijede puno. Želim vam sva tri dara od Boga. Neka vas vodi Božja mudrost pa ćete razumjeti da: „Mrtvačka košulja nema džepova!” i da se pravo bogati tko se u Bogu bogati.

  Fra Ante Pranjić P.