Namex vikend

Donosimo: Za kojih se 65 artikala zaključavaju cijene i kada kreću inspekcije

Od hrane pa do osnovnih higijenskih potrepština – kupce u Federaciji očekuju nove, snižene i zaključane cijene uz koje bi, procjene su, mogli uštedjeti oko 60 maraka po košarici.

Suočavanje s inflacijom

Kako bi se žiteljima Federacije pomoglo u suočavanju s očitim trendovima porasta cijena prehrambenih proizvoda, Vlada FBiH je na hitnoj sjednici donijela odluku kojom je definirala maksimalne cijene za 65 proizvoda, odnosno zaključala ih te podijelila u dvije skupine. Prvu čini 40 proizvoda, od kruha, mlijeka, jaja i sira pa do higijenskih potrepština, a naloženo je da se pravne osobe za svih 40 moraju pridržavati iznosa cijene. Drugu skupinu proizvoda čini 25 artikala, od začina i ribljih proizvoda pa do kave, a od ovoga broja pravne osobe moraju uzeti minimalno 15 artikala i zaključati cijene koje je Vlada odredila.

Odluku o mjerama neposredne kontrole cijena određivanjem najviše razine maloprodajnih cijena pojedinih proizvoda u trgovinama na malo na teritoriju Federacije BiH Vlada je donijela na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine. Pritom je naglašeno kako su trgovci za ove proizvode obvezni odrediti cijene najviše do razine propisane maksimalne maloprodajne cijene za najmanje jednu vrstu artikla unutar iste kategorije proizvoda ako ih nude u svom asortimanu.

U slučaju da određena vrsta artikla istog proizvoda nije dostupna u prodaji, trgovci određuju drugi artikal istog proizvoda koji nude u svom asortimanu, a koji će biti predmet ograničene cijene, objasnili su iz Vlade Federacije BiH. U tom je kontekstu naglašeno i kako su pravne osobe registrirane za obavljanje trgovine na malo, u svim svojim prodajnim objektima, obvezne odrediti najvišu razinu maloprodajnih cijena sve proizvode iz prve skupine i najmanje 15 proizvoda (po vlastitom izboru) iz druge skupine. Fizičke osobe registrirane za obavljanje trgovine na malo u svom prodajnom objektu obvezne su odrediti najvišu razinu maloprodajnih cijena za najmanje 10 proizvoda iz prve skupine. A kako bi potrošači bili navrijeme i jasno obaviješteni o novim cijenama, trgovci su dužni, uz maloprodajnu cijenu, jasno, vidljivo i čitko istaknuti vizualnu identifikacijsku oznaku te na ulazu u prodajni objekt ili na drugom mjestu unutar prodajnog objekta i na mrežnoj stranici, ako je uspostavljena, jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti plakat koji sadrži minimalno vizualnu identifikaciju i popis artikala s navedenom prethodnom (redovitom) cijenom i “zaključanom cijenom” istog proizvoda.

Akcija će trajati, potvrđeno je, tri mjeseca, a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u Službenim novinama Federacije BiH. Iz Vlade je također potvrđeno i kako se za realizaciju i nadzor nad provođenjem ove odluke zadužuju Federalna, županijske, gradske i općinske tržišne inspekcije, što nagovješćuje kako se očekuje intenzivniji inspekciji nadzor nad trgovačkim objektima.

Predlagači mjere ističu i razloge donošenja, a oni se mogu sažeti u namjeru smanjenja inflacije u segmentu osnovnih životnih namirnica od značaja za svakodnevnu potrošnju građana te osiguranje njihove pristupačnosti, posebno onima s nižim prihodima.

Omogućiti izbor

Također, cilj je osigurati raznolikost i konkurenciju na tržištu, omogućujući potrošačima da biraju između različitih opcija, dok istodobno trgovci održavaju niže cijene koje ne ugrožavaju kvalitetu proizvoda. Istaknuto je i da je ova mjera bitna za stabilnost tržišta, zaštitu potrošača i očuvanje zdravog tržišnog okruženja, uz potrebnu fleksibilnost koja omogućuje trgovcima da ponude raznovrsne brendove (artikle) unutar minimalnih okvira cijena.

Već ranije, nakon što je postignut dogovor s trgovcima, objašnjeno je kako sami trgovci biraju brendove određenog proizvoda, ali će svi kupci uz te proizvode imati istaknute oznake, dok će u prodajnim objektima postojati vidno istaknuti popisi svih artikala i brendove čije su cijene snižene i zaključane.