U Gradskoj knjižnici “Don Mihovil Pavlinović” Imotski Sanja Tišma i Daniela Angelina Jelinčić predstaviti će knjige „Klimatska kuharica“ autorica dr. sc. Sanje Tišma, Suzy Josipović Redžepagić, dr. sc. Ana-Marija Boromise, i dr. sc. Daniele Angeline Jelinčić i Mojce Vukovič i “Znanost i umjetnost doživljaja hrane” autorice dr. sc. Daniele Angeline Jelinčić.
Znanstveno-popularna knjiga Klimatska kuharica u izdanju kuće Ljevak zbirka je recepata za jela koja se tradicionalno pripremaju u Hrvatskoj i Sloveniji. Uz prikaz potrebnih namirnica i načina pripreme jela posebnost ove kuharice je izračun emisije ugljičnog dioksida koji nastaje pripremom svakoga pojedinog recepta. Na taj način nastoji se široj javnosti ukazati na izazove klimatskih promjena i utjecaj osobnih prehrambenih izbora na promjenu klime i očuvanje okoliša.
Uz gastronomski dio knjige koji sadrži 30 recepata za pripremu tradicionalnih jela u Hrvatskoj i Sloveniji, na jednostavan i široj javnosti jasan način, opisan je pojam klimatskih promjena, njihovi uzroci i posljedice u svijetu te budući trendovi. Također, prikazan je utjecaj proizvodnje i pripreme hrane na klimatske promjene te su pobrojani javno dostupni alati uz pomoć kojih se, na jednostavan način, mogu pratiti klimatski učinci osobnih prehrambenih izvora.
Zaključno, ukazano je na odnose klime, gastronomije i bihevioralne ekonomije, tj. na ponašanje potrošača pod utjecajem tradicije, prehrambenih želja i potreba te klimatske tjeskobe kao novog izazova pred globalnom zajednicom.
Ideja za knjigu nastala je kao želja za suradnjom dvije životne prijateljice – Sanje, znanstvenice i Suzy – kuharice i poduzetnice. Pridružile su se i drage kolegice Mojca koja je prikupila recepte za tradicionalna slovenska jela, Ana-Maria koja je pojasnila izazove klimatskih promjena i Daniela koja je istražila mogući doprinos bihevioralne ekonomije našim prehrambenim izborima.
Istraživanje koje je sadržajem knjige osmišljeno je kroz projekt Europske komisije „Podrška strukovnom obrazovanju i osposobljavanju u gastronomskom sektoru prema CO2 neutralnoj kuhinji.
Na više od 200 stranica, u izdanju kuće Jesenski i Turk objavljena je knjiga dr. sc. Daniele Angeline Jelinčić naslova „Znanost i umjetnost doživljaja hrane“. Temelji se na tehnikama ekonomije doživljaja kao suvremenog pristupa izgradnji publike u gastronomiji, kulturi i turizmu te postizanja psihološkog zadovoljstva konzumenata. Načela stvaranja doživljaja, predstavljaju se na primjeru hrane, a „alati“ koji se pri tom koriste često su svojstveni umjetnosti i kulturi. Tako će, primjerice, snažan utjecaj na doživljaj imati boja, oblik, simetrija, melodija, ritam, tonalitet, ljestvica, harmonija itd., a što su sve „alati“ koji se koriste pri doživljajnoj konzumaciji hrane. Znanstvena saznanja o stvaranju doživljaja i reakcijama mozga na te kulturno-umjetničke „alate“, putokaz su za primjenu nekih trikova u praksi. Kroz 5 glavnih poglavlja knjiga, tako opisuje pravila stvaranja doživljaja u gastronomiji (Hrana u ekonomiji doživljaja), iznosi činjenice o vezi mozga i hrane (Veza mozak – hrana), pruža konkretne naputke za stvaranje višeosjetilnih gastro doživljaja uz poneke recepte (Kreiranje gastronomskog doživljaja), objašnjava važnost hrane kroz brendiranje, gastrodiplomaciju i turizam (Hrana i identitet), te istražuje ulogu hrane u raznim vrstama umjetnosti odnosno predstavlja primjere stvaranja umjetnosti pomoću hrane (Hrana i umjetnost). Knjiga je znanstveno-popularnog karaktera i u njoj se mogu naći odgovori na pitanja poput sljedećih: Koja je veza između vašeg mozga i hrane? Zašto neki ljudi uživaju jesti ljuto? Osjećamo li svi isto pri konzumaciji pojedine hrane? Zašto djeca uglavnom ne vole povrće? Može li boja i oblik tanjura utjecati na okus hrane? Koliko je alkohola dopušteno kako bi doživljaj bio optimalno ocijenjen? Je li moguće da kava ima drugačiji okus ukoliko se konzumira uz glazbu visokih tonova? I je li moguće kreirati gastro doživljaj koji bi bio jednak za sve?
Uključivanje svih pet osjetila ključ je stvaranja uspješnog gastro doživljaja, a i sama knjiga koncipirana je kao doživljajni proizvod, što se iskazuje kroz višeosjetilni dizajn knjige u kreaciji Minus Minus agencije. Osim osjeta vida, koji se očituje kroz tekst odnosno vizualne ilustracije, naslovnica knjige čitatelja angažira osjetom dodira kroz taktilni dizajn, a QR kodovi i video isječci omogućuju preuzimanje glazbenog brojeva koji predstavljaju doživljaje. Miris i okus predstavljeni su kroz nekoliko autoričinih recepata koje čitatelj može sam spremiti i kreirati vlastiti gastro doživljaj. Predgovor za knjigu napisao je naš proslavljeni chef David Skoko.
Predstavljanje će biti u konferencijsko-galerijskoj dvorani Knjižnice 25. 03. (utorak) u 18:00 h
Za rapsodiju nepca nakon predstavljanja knjiga zaduženi su poznati imotski chefovi Mirko Tolić nastavnik/mentor mladim kuharima u Obrtničko-industrijskoj školi te predstavnik ceha ugostitelja grada Imotskog i Ante Jonjić, naš nagrađivani chef nekoliko dubrovačkih restorana. Kuhar s brojnim međunarodnim priznanjima. Svoje kuharsko umijeće za šefa izučio je u Beču.

