Rast cijena prehrambenih proizvoda u Republici Srpskoj nezaustavljiv je već treću godinu zaredom, a hrana trenutno sudjeluje s oko 46 posto u sindikalnoj potrošačkoj košarici. Iako Vlada RS svake godine povećava granicu minimalne plaće, kupovna moć građana sve je slabija.
“Ovo je najskuplji Uskrs na ovim prostorima”, ocjenjuje za Fenu Jovan Vasilić iz Udruge potrošača „Zvono“ iz Bijeljine.
Prema posljednjim službenim podacima, godišnja inflacija u ožujku iznosila je 3,3 posto, dok su cijene hrane porasle za prosječnih 5,5 posto. To se događa unatoč tome što Ministarstvo trgovine provodi dvije kampanje za snižavanje cijena. Mjesec dana ranije, odnosno u veljači, godišnji rast cijena hrane iznosio je pet posto. Inflacija, dakle, ne jenjava i nije pod kontrolom, iako vlasti često tvrde suprotno.
“Najveći problem kod nas je nedostatak kontrole rasta cijena. To bi trebalo biti transparentno, osobito sada kada ljudi troše sve što imaju da bi se prehranili i platili račune”, ističe Vasilić.
Postavlja i pitanje zašto nikada nije napravljena i predstavljena analiza rasta cijena kako bi se vidjelo je li on opravdan.
“Već neko vrijeme prisutan je trend da svi u lancu opskrbe unaprijed ukalkuliraju buduće troškove. Primjerice, čim se najavi povećanje cijene struje, goriva ili plaća, odmah raste cijena svih proizvoda. Potrošači ne znaju je li to realno, a nadležni šute”, objašnjava Vasilić.
Dodaje da u Udruzi imaju informaciju kako su pojedini trgovci pred uskrsne blagdane otkupili prasad od najvećih proizvođača i diktirali cijene.
“To je zabranjeno i kažnjivo. Ako smo mi čuli za to, onda su čuli i nadležni. No, ništa se ne poduzima, a potrošači ispaštaju”, poručuje Vasilić.
Ministarstvo trgovine i turizma RS provodi dvije kampanje kojima nastoji utjecati na cijene u trgovinama, a jedna od njih nosi naziv „0% marže“. U okviru ove kampanje proizvođači, distributeri i trgovci odrekli su se marže na određeni broj proizvoda, koji su sada dostupni po nižim cijenama. Riječ je o 34 proizvoda, ali potrošači ocjenjuju da se uglavnom radi o artiklima koji nisu svakodnevno u upotrebi. Kampanja traje od 3. ožujka do kraja lipnja ove godine.
Kampanja “Društveno odgovorni” traje već neko vrijeme i podrazumijeva stalne popuste na određene proizvode, koji se mijenjaju otprilike na tjednoj razini.