Prosječan kupac automobila ne razmišlja o tome odakle dolaze dijelovi za njegovo vozilo, ali proizvođači itekako razmišljaju.
Zato bi nova runda američkih carina, ovaj put na autodijelove, koja stupa na snagu danas mogla uzdrmati automobilsku industriju više nego dosadašnje carine na uvezene automobile.Od 18 sati po srednjoeuropskom ljetnom vremenu, većina uvoza autodijelova podlijegat će uvoznoj carini od 25 posto.
“Ovo izgleda gore nego carine na gotove aute”
Prijašnje carine nisu zahvatile automobile proizvedene u SAD-u. Sada je situacija drugačija, nijedan od deset milijuna automobila proizvedenih prošle godine u američkim pogonima nije sastavljen bez barem nekih uvezenih dijelova. Nove carine na dijelove mogle bi industriju stajati desetke milijardi eura, a trošak bi na kraju mogli platiti i američki vozači, pišeCNN, prenosi Index.
“Iskreno, iz moje perspektive, carine na dijelove izgledaju gore za širu ekonomiju nego one na gotova vozila,” rekao je Jonathan Smoke, glavni ekonomist Cox Automotiva, na webinaru Udruge automobilske industrije.Prema vladinim podacima, više od 50 posto sadržaja automobila sastavljenih u SAD-u čine uvezeni dijelovi. No, carine se neće ravnomjerno odnositi na sve te uvoze.
Bijela kuća vraća dio cijene, ali to neće biti dovoljno
Primjerice, dijelovi iz Kanade ili Meksika čiji proizvođači plaćaju radnicima 16 dolara na sat ili više smatraju se usklađenima s trgovinskim sporazumom SAD-Kanada-Meksiko (USMCA), koji je dogovoren u prvom mandatu Donalda Trumpa. To znači da će većina kanadskih dijelova biti izuzeta od carine, dok će relativno malo meksičkih imati tu privilegiju.
Od prošlog tjedna proizvođači automobila koji sklapaju vozila u SAD-u mogu barem privremeno ublažiti dio novih troškova. Bijela kuća je objavila da će im vratiti do 3.75 posto cijene vozila kao kompenzaciju za trošak carina na dijelove u prvoj godini, što će pasti na 2.5 posto u drugoj godini i potom biti ukinuto.
No čak i s tim povratom, dodatni trošak carina mogao bi iznositi oko 3700 eura po vozilu, prema analizi CNN-a na temelju vladinih podataka o trgovini.Za kupce automobila, poskupljenja možda neće biti odmah vidljiva. Direktorica General Motorsa Mary Barra rekla je za CNN da će njezinu tvrtku carine ove godine stajati između 3.7 i 4.6 milijardi eura, ali ne očekuje skok cijena u kratkom roku. Direktor Forda Jim Farley najavio je da će produžiti promotivnu ponudu “cijena za zaposlenike” do 4. srpnja.
Ne postoji američki auto bez uvezenih stranih dijelova
No prosječni Amerikanci mogli bi svejedno osjetiti poskupljenja drugdje, primjerice kod automehaničara.”Carine na dijelove povećat će inflaciju u segmentu popravaka, održavanja i osiguranja, što pogađa svakog Amerikanca, ne samo one koji razmišljaju o kupnji novog automobila”, rekao je Smoke.
Prema novim pravilima, svaki automobil sastavljen u SAD-u s 85 posto dijelova usklađenih s USMCA sporazumom bit će oslobođen carina.Problem je što gotovo nijedno vozilo ne doseže taj prag, pokazuje analiza Franka DuBoisa, umirovljenog profesora sa Sveučilišta American.
Već desetljećima sve savršeno funkcionira. Do Trumpovih carina
Automobilska industrija već desetljećima funkcionira kao da je Sjeverna Amerika jedinstveno tržište, dijelovi se više puta premještaju između SAD-a, Kanade i Meksika gotovo bez carina.Utvrđivanje porijekla sadržaja postaje sve kompleksnije, kaže DuBois, na razini detalja poput porijekla ulja i antifriza.Osim 17.8 milijardi eura kanadskih dijelova koji su uglavnom izuzeti, većina drugih uvoznih dijelova neće imati tu privilegiju.
Primjerice, Meksiko je prošle godine u SAD izvezao dijelove vrijedne 76.6 milijardi eura – daleko najviše od svih zemalja. No većina tih dijelova nije usklađena s USMCA sporazumom, pa će na njih biti naplaćena carina.
Da su trenutne carine (uključujući dodatne namete na kinesku robu) bile na snazi prošle godine, ukupni bi trošak iznosio oko 55 milijardi eura. Čak i s najavljenim pravilima o povratu dijela novca, taj bi trošak pao tek na oko 37 milijardi eura.”Povrat dijela carina je samo pokušaj da se loša situacija učini malo manje lošom”, zaključuje Smoke.
istraživanje otkrilo
Amerikanci očekuju poskupljenja, spremni neko vrijeme trpjeti posljedice carina
burne reakcije
Amazon poriče da je planirao otkriti troškove američkih carina na svojoj web stranici