Namex vikend

Maštaonica: Priručnik za predškolce koji su osmislile dvije Širokobriježanke

Dvije Širokobriježanke, Marija Marušić i Nikolina Skoko, osmislile su priručnik “Maštaonica” namijenjen djeci u dobi od 4 do 6 godina koji je od danas službeno izašao iz tiska.

Naime, spojem vlastitih znanja došle su na ideju stvaranja jedinstvenog priručnika koji će djecu pripremiti za sve ono što ih čeka u školskim klupama.

Priručnik je prvenstveno namijenjen djeci u dobi od 4 do 6 godina kako bi se na zabavan način upoznali s učenjem i radnim obavezama koje će se pred njima naći. Pomoći će djeci kvalitetno iskoristiti slobodno vrijeme i usvojiti potrebna znanja.

Upute u priručniku su namijenjene odgajateljima, terapeutima, stručnim suradnicima i roditeljima koji će raditi s djetetom. Priručnik neće opteretiti dijete nečime što tek treba učiti u školi nego će mu omogućiti predznanje koje je potrebno za polazak u školu.

Ponosne smo da je dio dragih kolegica iz vrtića i drugih ustanova prihvatio priručnik za rad u svom vrtiću, poliklinici, edukacijsko- rehabilitacijskom centru i/ili logopedskom kabinetu. Još prije tiska imale su ga na uvid i prepoznale kao koristan resurs što nam je svakako veliko priznanjeponosno je istaknula Marija Marušić, magistra psihologije i ravnateljica vrtića Svijet mašte za portal Jabuka.tv.

Priručnik Maštaonica – Kreativan i zanimljiv

Maštaonica je zapravo rezultat entuzijazma dvije mlade osobe koje razvijaju svoj profesionalni interes u području predškolskog odgoja.

Primjenjujući znanja iz psihologije i logopedije uvidjele smo potrebu objediniti materijale kojima se koristimo u jednu cjelinu. Ideja je zapravo nastala iz zamisli kako bismo zadatke koje mi primjenjujemo u radu s djecom prenijele na papir i da priručnik jednom „ugleda svjetlo dana“. I evo napokon sve što smo zamislile u svojoj mašti danas je pred namaobjasnila je ideju iza priručnika Marušić.

Priručnik sadrži 18 poglavlja od kojih su neka: vizualna percepcija i diskriminacija, pojam broja i količine, logičko zaključivanje, rima, glasovna analiza i sinteza, socijalne vještine.

Na kreativan i djeci zanimljiv način, nastojale smo obuhvatiti sva područja koja su potrebna za uspješnu pripremu budućeg školarca kao i djeteta koje tek postaje dio obrazovnog sustava, istaknula je Nikolina Skoko, magistra logopedije i odgajateljica, te logopetkinja u vrtiću Svijet mašte za portal Jabuka.tv i dodala da se na kraju priručnika nalaze igre kao mali bonus.

Nadalje, kako ističe ravnateljica vrtića Svijet mašte, želja im je bila “olakšati rad odgajateljima, terapeutima, stručnim suradnicima, ali i pomoći roditeljima.”

Izdvojila bih nešto što smo navele kao slogan u svom priručniku: „Neka početak učenja bude zabavan kao igra.“ I to je u biti glavni cilj ovog priručnika, naglasila je Marija Marušić.

Strpljivost i tolerancija su ključni

Rad s djecom bilo koje dobi predstavlja svojevrstan izazov, a oblikovanje mladih umova, posao je koji zahtijeva osobitu pažnju i obzir, a samim time više priznanja, ali i podrške okoline.

Kao i svaki posao i ovaj sa sobom nosi određene izazove, manje i/ili veće. Upisom u vrtić djeca se upoznaju s novim rutinama, sve što se događa oko njih relativno je novo, stoga ih sa svime trebamo upoznati na miran i prilagodljiv način. Mi smo osobe koje djecu po prvi put pripremaju za školske klupe, upoznajemo ih s novim sadržajem i zadatcima.

Svako dijete je individua za sebe te se svako razvija i uči na svoj način, netko sporije, netko brže, stoga je potrebno strpljivosti i tolerancije u radu. Ovaj način rada kroz zadatke svakako je najzanimljiviji djeci koja su pred polaskom u školu jer se kod njih bude specifični interesi za učenje i u toj dobi se može puno postići, ustvrdila je Nikolina Skoko.

I ne samo to, u današnje vrijeme posebno je zahtjevno biti osoba koja ima krucijalan utjecaj na najosjetljiviju skupinu društva, upravo zbog pojave moderne tehnologije koju djeca sve više koriste počevši od najranije dobi.

Moderne tehnologije su postale sastavni dio naših života i generalno svijet danas ne može funkcionirati bez inovacija i tehnologije. O utjecaju tehnologije na rani razvoj i rast djece doslovno se može napisati knjiga pa ćemo pokušati sažeti osnovna razmišljanja.

Moderne tehnologije imaju svoje dobre i loše strane. Kako će utjecati na djetetov razvoj i rast ovisi u kojem kontekstu se koriste i koliko vremenski se koriste. Poželjno je u najranijoj dobi izbjegavati korištenje istih koliko je moguće, a kasnije svakako držati pod roditeljskom kontrolom uz jasno postavljene granice, mišljenja je Marušić.

U radu s djecom predškolske dobi, tvrdi Nikolina, najvažnije se prilagoditi. Osim toga, bitno je tretirati dijete kao individuu, budući da je školski period razdoblje u kojem djeca prvenstveno razvijaju i sliku o samome sebi.

Svako dijete dolazi s određenim predispozicijama i crtama ličnosti koje ga karakteriziraju. Visokoosjetljiva djeca uvijek zahtijevaju više pažnje i poseban pristup. U tom slučaju morate biti prilagodljivi, dati se dovoljno takvom djetetu i pri tome ne zapostaviti drugu djecu.

To je svakako jedan od onih izazova koji smo ranije spominjali. Kroz rad s njima najvažnije je otkriti njihove mogućnosti, poticati pravilan rast i razvoj i omogućiti djetetu okolinu u kojoj će u što većoj mjeri koristiti svoje kapacitete. Stoga dajte djeci priliku i mogućnosti za rad i red jer djeca zapravo jako vole pravila i rado ih prihvaćaju, savjetuje odgajateljica i logopetkinja u vrtiću Svijet mašte.

Mašta – sposobnost i dar

Samo ime priručnika je simbolično, stoga smo upitali smatraju li da se djeca dovoljno potiču na razvijanje mašte i da se u školama dovoljno radi na tome.

Još davno je Albert Einstein zapisao da je mašta važnija od znanja i posebno bih izdvojila jedan citat: „Logika će vas odvesti od točke A do točke B. Mašta će vas odvesti gdje god poželite,“ otkrila je magistra psihologije Marija Marušić i dodala kako posao odgajatelja zahtjeva maštovit pristup, stoga im je upravo on zvijezda vodilja.

Mašta je ujedno sposobnost i dar i onda kad ništa nemamo mašta je tu. Mašta nam može pomoći zamisliti svijet na drugačiji način, mislima otputovati nekamo, dati stvarima i pojavama novo značenje. Mašta se najčešće veže uz djetinjstvo mada u pravilu čovjek nikada ne prestaje maštati. Mašta nije isto što i percepcija, mašta dolazi iznutra i pomaže kreativno se izražavati, napredovati i razvijati se. Sve što nas okružuje nekada je nastalo u nečijoj mašti.

Postoje tvrdnje kako u školama generalno nema mjesta maštanju jer tu prevladava znanje. Međutim, ne bismo se složili s tim. Škole su sigurno mjesta koja potiču razvoj mašte jer se od učenika dosta puta traži razmišljanje na kreativan i inovativan način posebice kod stvaranja pjesmica, prepričavanja prošlih događaja, izrade određenih maketa i drugih oblika likovnog i glazbenog stvaralaštva. Koliko će netko upotrijebiti svoju maštu ovisi isključivo o njemu. Netko tko nije spreman zamisliti sunčan dan na vrhu planine sigurno nikada neće otići planinariti.

Nešto drugačiji plod mašte u koricama

Ono po čemu se priručnik Maštaonica razlikuje od ostalih priručnika je činjenica da sadrži zadatke socijalnih vještina koji su novina jer, tvrde, u radnim bilježnicama nema takvog tipa zadataka ili su jako rijetki. Ujedno objedinjuje cjelokupan sadržaj vezan za predškolski odgoj i pripremu za školovanje koje slijedi.

Kroz svako poglavlje potičemo vještine koje su bitne za buduće školovanje naših predškolaca s ciljem poticanja grafomotorike, percepcije, fonološke svjesnosti te drugih kognitivnih i spoznajnih procesa.

Kroz raznovrsne, maštovite i prilagođene zadatke, dijete se osposobljava za polazak u školu te lakše usvajanje nastavnog gradiva. Priručnik također može biti od velike koristi djeci koja pohađaju prvi razred devetogodišnjeg programa obrazovanja kao uvod u školske zadaće, naglasila je odgajateljica u vrtiću Svijet mašte Nikolina Skoko.

Svakako, ovaj inovativni priručnik bit će od velike pomoći odgajateljima koji se susreću s određenim nedoumicama, roditeljima koji žele pripremiti svoje dijete za đačko doba, ali i samoj djeci koja jedva čekaju krenuti u novo razdoblje života.

Nadamo se da smo uspjele u svojoj namjeri, dati mali doprinos široj zajednici i ostaviti kvalitetan primjerak budućim generacijama. Naš prvi, ali sigurno ne i posljednji plod mašte u koricama, zaključila je magistra psihologije i ravnateljica vrtića Svijet mašte Marija Marušić u razgovoru za portal Jabuka.tv./HMS/