Namex vikend

Nova Toyota GR Yaris, već sad dokazan gospodar leda i snijega

Nova Toyota GR Yaris projektirana za visoke performanse na svim površinama i u svim uvjetima

Reli automobil svjetske klase mora briljirati na svim podlogama i u svim uvjetima, od sprženog asfalta i blatnih šljunčanih staza do opasnog leda i cesta prekrivenih snijegom. To je kvaliteta koju je Toyotina nova vrsta natjecatelja za Svjetsko prvenstvo u reliju (WRC) pokazala velikim uspjehom, pomažući u osiguravanju impresivnog broja svjetskih naslova vozača i proizvođača.

Dobitna kombinacija snage, ravnoteže i precizne kontrole natjecateljskog automobila GR YARIS Rally1 HYBRID filtrirana je izravno iz vrhunskog natjecanja u sportu u novi GR Yaris, automobil koji je istinski “rođen iz WRC-a”.

Foto: Toyota

Ovaj hatchback visokih performansi savršen je izraz Toyotine usredotočenosti na korištenje uključenosti u moto sport na najvišoj razini za poticanje razvoja sve boljih automobila – i za utrke i za cestu.

Toyota sa zadovoljstvom pruža priliku da vozite novi GR Yaris i iskusite njegove mogućnosti u njegovom prirodnom okruženju, finskom snijegu i ledu.

Nova Toyota GR Yaris imala je svoju svjetsku premijeru ranije ove godine u Tokiju. Noviteti poput tehničkih, dizajnerskih i konstrukcijskih poboljšanja obećavaju još bolje iskustvo vožnje.

GR Yaris naišao je na toliko pohvala i entuzijazma pri lansiranju da je Toyota mogla smatrati da je posao obavljen. Bio je to automobil koji je u jednom trenutku zasjeo na vrh segmenta hot-hatch vozila, stroj rođen u reliju koji je sve konkurente ostavio za sobom.

Ovo je zapravo bio tek početak priče GR Yarisa. U tri godine otkako je prvi automobil sišao s proizvodne linije, uloženi su intenzivni napori da se on učini još boljim: snažnijim, osjetljivijim, zanimljivijim i – vjerujte – isplativijim za vožnju.

Inženjeri TOYOTA GAZOO Racing surađivali su s profesionalcima za utrke i reli u duhu stalnog poboljšanja kako bi obogatili suštinski karakter GR Yarisa kao automobila “kojem je vozač na prvom mjestu” – koji se temelji na posebnom iskustvu u kojem uživate od trenutka kada sjednete u automobil i upalite motor.

Popis promjena je opsežan i opravdava opis “novi GR Yaris”. Ključni elementi uključuju evoluciju vodećeg svjetskog trocilindričnog motora s turbopunjačem za isporuku još više snage i okretnog momenta i uvođenje potpuno novog GAZOO Racing izravnog automatskog mjenjača s osam brzina, projektiranog za natjecateljske brze promjene stupnjeva prijenosa.

Šasija GR Yarisa po mjeri dodatno je ojačana, au kabini su izgled kokpita i položaj vozača preinačeni za autentičniji osjećaj sportskog automobila, bilo da se vozite cestom ili u natjecanju u motosportu. Ovjes je također prilagođen za veću kontrolu upravljanja i robusnu izvedbu pod velikim opterećenjima, s revidiranim oprugama i ojačanim sklopom prednjeg amortizera.

Novi GR Yaris nudi sve ono što je original učinilo tolikim uspjehom, ali i više od toga. Kao rezultat toga, obećava da će se postaviti još više ispred konkurencije.

Fokusiraniji asortiman uključuje jednu verziju u specifikaciji “Circuit” koja uključuje paket performansi hlađenja. Time je automobil opremljen dodatnim pomoćnim hladnjakom, međuhladnjakom i modificiranim usisnikom zraka.

Novi GR Yaris bit će u prodaji diljem Europe od ljeta 2024.

GR YARIS: DOSADAŠNJA PRIČA

GR Yaris savršena je demonstracija toga kako su Toyota i njezin odjel za performanse TOYOTA GAZOO Racing predani razvoju sve boljih automobila kroz moto sport. Od samog početka ovo je bio automobil koji je u inženjerskom i dizajnerskom smislu izravno iskoristio prednosti iskustva osvajanja prvenstva TOYOTA GAZOO Racinga u WRC-u.

Novi motor, novi elektronički sustav pogona na sve kotače i šasija po mjeri bili su dio plana. Kada je serijski automobil dospio u ruke tiska i kupaca, odaziv je daleko nadmašio Toyotina očekivanja. Od lansiranja modela 2020., u Europi je prodano više od 20.000 automobila, s ocjenom zadovoljstva kupaca od 99%. Većina prodanih bila je verzija Circuit, stoga je odluka da se usredotoče na ovu specifikaciju za novi model. Među kupcima su mnogi ljubitelji automobila visokih performansi, koji smatraju da je GR Yaris vrijedan mjesta uz značajno snažnije prestižne modele u njihovim kolekcijama. GR Yaris je stoga izvan kategorizacije; to je klasa za sebe i instant klasik sportskih automobila.

Razvojni program koji je isporučio novi GR Yaris slijedi koncept “razvijaj, utrkuj, lomi, popravljaj”. Ovo opisuje kako je u potrazi za poboljšanjima automobil gurnut do svojih granica – doslovno do točke pucanja njegovih komponenti. Glavni inženjer Naohiko Saito rekao je: “Svaki aspekt novog GR Yarisa uključuje znanje i iskustvo dobiveno iz stvarnih situacija u motosportu i od našeg glavnog vozača Akia Toyode i vozača utrka i relija.”

RAZVIJENO U DUHOVNOM DOMU SVJETSKOG RALLYJA

Kada se Toyota vratila u WRC 2017. nakon 18 godina odsustva iz vrhunske razine relija, ambicija da bude najbolja podržana je odlukom da se novi tim smjesti u Finskoj. Grad Jyväskylä naširoko se smatra duhovnim domom relija, a njegov položaj pruža izvrstan pristup zahtjevnim cestama na kojima se testiraju i ugađaju performanse vozila.

Ovo podupire uvjerenje TOYOTA GAZOO Racinga da se razvoj najbolje postiže u ekstremnim uvjetima i njegovu filozofiju da “cesta oblikuje vozača kao i automobil”. Diljem svijeta ljudi svakodnevno voze svoje automobile u svim uvjetima i na svim vrstama površina. Da bi naučila kako napraviti sve bolje automobile, Toyota želi steći jasno razumijevanje kako se obični ljudi nose sa svojim svakodnevnim zahtjevima u vožnji.

Reli je moto-sport koji govori o tome koliko daleko automobili mogu ići u širokom rasponu uvjeta vožnje, što ga čini savršenom arenom na visokoj razini za stjecanje znanja i iskustva te razvoj tehnologija, vještina i rješenja koja se mogu primijeniti na nova serijska vozila. To je razlog zašto se Toyota natječe u WRC-u.

VIŠE SNAGE, VIŠE MOMENTA, VIŠE KONTROLE

Pri lansiranju, motor s turbopunjačem GR Yarisa bio je najsnažnija proizvodna jedinica s tri cilindra na svijetu. Sada nudi čak i više: snaga je povećana za 19 DIN KS, a vozač može zatražiti dodatnih 30 Nm okretnog momenta, s maksimalnim vrijednostima koje rastu sa 261 DIN KS i 360 Nm na 280 DIN KS i 390 Nm.

Ovo novo mjerilo performansi ponovno potvrđuje nadmoć automobila u svojoj klasi, povećavajući njegovu prednost nad konkurencijom i pružajući autentičan osjećaj trkaćeg automobila koji ponovno potvrđuje kako je Toyota ostvarila svoju ambiciju da napravi reli automobil za cestu.

U isto vrijeme kada je snaga motora povećana, poduzeti su koraci kako bi se osigurala trajnost. Još jednom, trkaća staza i rally pozornica bili su poligon, s motorom testiranim do kritične točke u Japan Rally Championshipu i Japanese Endurance Race seriji.

SUPER BRZO MJENJANJE S NOVIM AUTOMATSKIM MJENJAČOM GAZOO RACING DIRECT

Uvođenje potpuno novog GAZOO Racing izravnog automatskog mjenjača s osam stupnjeva prijenosa jedna je od najznačajnijih promjena u novom programu GR Yarisa, koji se nudi kao opcija uz etablirani ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa. Prilikom dizajniranja nove jedinice, Toyota se usredotočila na postizanje najveće moguće brzine prebacivanja u niži stupanj prijenosa. Promjena na automatski rad; korištenje automatika također omogućuje vozaču da se jače usredotoči na upravljanje i korištenje papučica kočnice i gasa.

Dok se konvencionalno mijenjanje brzina oslanja na detektiranje ponašanja vozila, kao što je g-sila usporavanja i brzina, optimizirani softver novog mjenjača također je fino podešen da osjeti kako vozač koristi kočnice i gas. Na taj način predviđa kada je potrebno mijenjanje stupnjeva prijenosa čak i prije nego što dođe do promjena u ponašanju vozila, tako da odabir stupnja prijenosa odražava namjere vozača i sličan je načinu na koji rade profesionalni vozači.

U testiranju na stazi, novi je sustav dokazao svoju vrijednost, pomažući u osiguravanju bržih vremena kruga od ručnog mjenjača. Upravljivost je podržana standardnim prednjim i stražnjim Torsen diferencijalima s ograničenim proklizavanjem.

Kako bi se pozabavili problemima uključujući osjetljivost automatskih sustava na oštećenje toplinom i potrebu za balansiranjem velike brzine prijenosa i voznih osobina, inženjeri GR-a provodili su ponavljane revizije materijala i softvera. Testni program uključivao je vozače TGR World Rally Teama koji su ga testirali na različitim površinama, uključujući snijegom prekrivene ceste u Finskoj. Jedinica je također korištena u Japan Rally Championshipu, TOYOTA GAZOO Racing Rally Challengeu i Super Taikyu seriji.

Povećanje broja stupnjeva prijenosa sa šest na osam omogućuje mjenjaču da ima bliže omjere. Također ima koristi od novog sustava kontrole zakretnog momenta i kompaktnog linearnog solenoida visokog odziva. Korištenje materijala koji je vrlo otporan na toplinu u kvačilu za mjenjač i podešavanje kontrolnog softvera proizveli su brzine mijenjanja svjetske klase. Mjenjanje u D-rasponu je standard natjecanja, a funkcija prediktivnog odabira stupnjeva prijenosa savršeno je usklađena s namjerama vozača.

Nova funkcija odabira načina vožnje dostupna je za prilagođavanje automobila za sportsku vožnju i svakodnevnu upotrebu, sa Sport, Normal i Eco načinima rada koji uključuju različite postavke za električni servo upravljač, rad klima uređaja, odziv gasa i zaslon vozačevih instrumenata. Na modelima opremljenim automatskim mjenjačem GAZOO Racing Direct, osjećaj i izbor mjenjača također se podešavaju. Osjećaj mjenjača orijentiran je na reakciju u načinu rada Sport i ima ravnotežu između šoka i reakcije u načinima rada Normal i Eco. U sportskom načinu rada, odziv je prioritetan u D rasponu, dok korištenje M raspona osigurava najbrže mijenjanje brzina. Vozač će otkriti da ga rad unutar raspona okretaja od 4900 o/min do crvene linije od 7200 o/min stavlja u središte akcije.

GR-FOUR POGON NA ČETIRI KOTAČA

Kao i kod trenutnog GR Yarisa, optimalno prianjanje i trakcija postižu se elektronički upravljanim GR-FOUR sustavom stalnog pogona na sve kotače. Raspodjelom okretnog momenta između prednje i stražnje osovine upravlja spojka visokog odziva, dok dva Torsen diferencijala s ograničenim proklizavanjem upravljaju podjelom između kotača lijeve i desne strane kako bi se dobila prirodna i izravna kontrola automobila.

Foto: Toyota

Genijalni sustav koristi nešto drugačije prijenosne omjere za prednju i stražnju osovinu i omogućuje teoretski raspon ravnoteže okretnog momenta prednje/stražnje od 100:0 (puni pogon na prednje kotače) do 0:100 (puni pogon na stražnje kotače). Ova fleksibilnost daje prednost performansama u odnosu na AWD sustave na zahtjev koji koriste dvostruku spojku ili stalne AWD sustave sa središnjim diferencijalom. Sustav GR-FOUR također je znatno lakši.

Vozač može prilagoditi performanse pogona na sva četiri kotača prema svojim željama ili situaciji u vožnji pomoću prekidača za odabir načina rada 4WD. U normalnom načinu rada standardna raspodjela okretnog momenta naprijed/straga je 60:40; u načinu rada Track ravnoteža se pomiče unatrag, s promjenjivom raspodjelom okretnog momenta između 60:40 i 30:70 kako bi se postigla kvaliteta zabavne vožnje na zavojitim cestama i stazama; a u Gravel načinu rada osnovna postavka je 53:47 za brzu, natjecateljsku vožnju na stazama ili brzim etapama. U svakom načinu rada, ravnoteža okretnog momenta automatski će se prilagoditi kao odgovor na unose vozača, ponašanje vozila i uvjete na cesti ili stazi.

ECU sustava pogona na sve kotače pruža linearnu kontrolu raspodjele pogonskog momenta, u skladu sa situacijom u vožnji, reagirajući na informacije o vozilu, uključujući brzinu vozila, ubrzanje i pritisak kočnice. Sustav također koristi elektronički kontroliranu spojku s više lamela, koja radi prema podacima senzora koji mjere brzinu kotača, G-sile i temperaturu spojke.

POVEĆANA KRUTOĆA KAROSERIJE PRUŽA JOŠ BOLJE ŠASIJE I ODZIV UPRAVLJAČA

Lagana karoserija GR Yarisa postala je još čvršća. Kao rezultat toga, odziv automobila na skretanje, povratna informacija pri upravljanju i osjećaj prianjanja su poboljšani.

Platforma je namjenski dizajnirana za automobil, kombinirajući prednji dio Yarisove GA-B strukture i novi stražnji kraj izrađen od Toyotine veće GA-C platforme.

NOVI KOKPIT ZA VOZAČA INSPIRIRAN NATJECANJEM

Unutar GR Yarisa napravljene su značajne promjene kako bi vozačev kokpit dobio autentično sportski dojam s dizajnom koji je vjeran načelima “vozač u središtu” koji definiraju automobil.

Foto: Toyota

Tim GR-a uzeo je informacije od vozača utrka i relija kao inspiraciju za ponovno pozicioniranje kontrola i omogućavanje vozaču bržeg i jasnijeg pristupa. Vozači utrka i relija također su imali izravan doprinos promjenama.

Vidno polje vozača s upravljača poboljšano je spuštanjem gornjeg ruba ploče s instrumentima za 50 mm, promjenom položaja retrovizora i nagibom upravljačke ploče za 15 stupnjeva prema vozaču.

Napravljene su precizne promjene kako bi se vozaču omogućilo najbolje držanje. Sjedalo je spušteno za 25 mm i upravljač prilagođen tome. Smjer prijenosa je promijenjen kako bi odgovarao natjecateljskoj vožnji tako da vozač gura ručicu prema naprijed za niže i povlači natrag za više – detalj koji je promovirao glavni vozač i predsjednik Toyota Motor Corporation Akio Toyoda (alias “Morizo”).

Autor