
Hrvatska je nakon mnogo godina napokon 2021. odabrala francuski višenamjenski zrakoplov Rafale za svoj novi vojni zrakoplov.
Odluci o odabiru Rafalea prethodio je propali plan nabave zrakoplova F-16 Barak od Izraela.
Saga o nabavi F-16 iz Izraela trajala je nekoliko godina i na koncu je rezultirala izgubljenim dragocjenim vremenom i teškom vanjskopolitičkom blamažom hrvatske vlade.
Još dok su trajali pregovori o nabavi F-16 od Izraela, pojedini analitičari i malobrojni domaći vojni stručnjaci upozoravali su da će za kupnju tih zrakoplova trebati pribaviti dozvolu proizvođača tih zrakoplova, američke tvrtke Lockheed Martin.
Međutim, tadašnji čelni ljudi MORH-a nisu se previše obazirali na ta upozorenja. Oslanjali su se na obećanja izraelskog premijera Benjamina Netanyahua kako će on isposlovati dozvolu od Amerikanaca.

Propali planovi
To obećanje MORH-u je bilo dovoljno da krene u složen posao nabave složene tehnologije i prilagodbe infrastrukture.
U Izrael su čak otputovale prve grupe pilota i tehničara na obuku. Međutim, na koncu se pokazalo kako su oni koji su upozoravali na oprez pri kupnji tako složenih sustava bili u pravu.
Naime, za bilo kakav daljnji transfer zrakoplova F-16 potrebna je odluka, odobrenje, proizvođača. Izraelci su izvorne F-16 detaljno preradili, kao što rade sa svim zrakoplovima koje dobiju iz SAD-a, i to više nije bio ni približno isti zrakoplov.
U njega su nakrcali mnogo elektronike i borbenih sustava nove generacije. Prije daljnjeg transfera u Hrvatsku proizvođač je zahtijevao da se svi sustavi skinu sa zrakoplova i da zmajevi u Hrvatsku stignu u izvornom obliku.
No to bi onda bila, u najboljem slučaju, varijanta Block 30 zrakoplova koji je odavno zastario. Lockheed Martin računao je na posao nadogradnje hrvatskih zrakoplova i zato jednostavno nisu dali dozvolu za daljnji transfer Baraka.
Izrael je trenutno u procesu zamjene starijih varijanti F-16 novom flotom F-35. Zbog toga bi se na tržištu moglo naći više od 100 zrakoplova F-16 starijih varijanti. Izrael ih je namjeravao prodati u zemlje istočne i srednje Europe.
Tom planu, razumljivo, suprotstavio se poslovni interes proizvođača koji je želio prodati nove F-16 Viper, ali i nadograditi i prodati starije varijante F-16. Kao što smo već rekli, nakon propasti posla s Izraelom žurno se pristupilo sklapanju posla s Francuskom.

Novi posao
Vrijeme je već bilo izgubljeno, a MiG-ovi 21 odavno su trebali biti prizemljeni. U rekordnom roku završeni su pregovori i sklopljen posao nabave zrakoplova Dassault Rafale.
Posao nabave eskadrile polovnih zrakoplova sklopljen je na iznos od 999 milijuna eura. Nakon plaćanja PDV-a i paketa naoružanja iznos se penje na 1,3 milijarde eura.
Međutim, to je još izvrsna cijena za ovaj zrakoplov 4 plus generacije. Iako se još skriva što je sve od naoružanja nabavljeno, nagađa se kako je u osnovnom paketu čak i moćni Meteor. (Dnevno.hr)