Namex vikend

Povećana potražnja za paprikama i lubenicama, rajčica pink i dalje lider

presadnice

Pri samom kraju je sezona sadnje ranog povrća. U tvrtki „Adria Histhil“ iz Gabele potražili smo odgovore što i kako se naručivalo i isporučivalo, na osnovu čega možemo zaključiti što će se nuditi na tržnicama i prodajnim centrima. Pošto je riječ o najvećem proizvođaču sadnog materijala ne samo u BiH nego i u okruženju, riječ je o prilično pouzdanim informacijama. Kao i obično sugovornik na tu temu je ing. ivica Borovac. Voditelj Službe prodaje i neslužbeni glasnogovornik tvrtke, s kojim smo razgovor započeli logičnim – kako je protekla sezona?

                                                          Ranija sadnja 

   „Protekla je brzo i učinkovito. Proljeće je krenulo dok je još službeno bila zima pa su ranije krenule i sadnje što je omogućilo lijepo vrijeme tijekom veljače i ožujka. Svi koji su imali za plastenike naručene sadnice za sadnju su ih tražili 5 – 7 dana ranije od planiranog. Proizvođači koji su u plastenicima imali neke predkulture kao što su razne zeleni, uspjeli su dobar dio toga riješiti prije očekivanja tako da mogu reći da smo stalno bili 5 – 7 dana u prednosti, u odnosu na stvarno naručene datume. Isto je krenulo s lubenicom, pošto je bilo globalno toplo izvoz je također krenuo ranije. Početkom treće dekade travnja malo je stalo zbog kiše i vjetra, ali generalno isporuke bile ranije tako da će dobrim dijelom završiti do 1. svibnja kojeg uzimamo kao granicu. Mogu reći da je sve proteklo u zadovoljavajućem tonu“, konstatira ing. Borovac.

   U navedene vremenske okvire uklopili su se i domaći proizvođači, koji su dobrim dijelom preuzeli naručeni sadni materijal i za sadnju lubenica na otvorenom. Na upit o potražnji za presadnicama lubenica i ostalih kultura ing. Borovac, nastavlja:

Ing. Borovac pokazuje mlade sadnice kalemljenih lubenica

   „Generalno bila je veća potražnja za svime, pa tako i za lubenicom. Mi ovdje u Hercegovini, smo limitirani prostorom i brojem ljudi koje to sadi, ali generalno i mi i sve okolne zemlje koje s nama surađuju pojačali su narudžbe! To smo i te kako osjetili kako produženim radnim vremenom tako i angažmanom više ljudi, zahvaljujući tome uspjeli smo sve servisirati. Ukupno uzevši potražnja za povrćem ne samo kod nas nego i u drugim rasadnicima, svih vrste, a poglavito tih plodovitih ljetne kultura kao što su lubenice, imale su trend rasta.

   -Proteklih godina najtraženija je bila pink rajčica, je li tako bila i ove godine?

   -Jeste, pink rajčica je nešto što je postalo obvezno ako želite imati uspješnu sezonu, tako je i ove godine bila lider, prva na redu kada su bile u pitanju rajčice, a ni druge vrste nisu nešto zaostajale. Dosta se pojačala paprika pogotovu za izvoz u Hrvatsku. Dakle, pink rajčica je ostala dominantna, ali se paprika dosta pojačala u odnosu na prošlu sezonu“, kaže ing. Borovac, te naglašava:

   „Kalemljene sadnice su naš cilj od prvog dana kada je otvoren rasadnik, samo je trebalo dugo vremena da ljudi shvate prednosti tih presadnica. Prošla i ova godina su prelomile i one najtradicionalnije proizvođače da pređu na kalem, tako da mogu reći da je 85 posto sadnog materijala bio kalem materijal.

Mlade tek kalemljene sadnice lubenice

   -Inozemno tržište, kako je ono reagiralo, kakvi su bili zahtjevi u odnosu na prethodne godine?

   -Europa dinamičnije mijenja stvari nego Balkan da tako nazovem, poglavito u tipologiji. Krenuvši od zimske proizvodnje rajčice dosta je akcenta na grapolo rajčicama na šeri rajčicama u različitim bojama itd. S druge strane kada su u pitanju lubenice, i tu dolazi do promjena, zahtjeva su za mini lubenice, pa četvrtaste lubenice… što ranije nije bilo zastupljeno u većoj mjeri. Neka baza je ostala ista, ali se sigurno trideset posto zahtjeva promijenjeno, što je produkt prilagođavanja tržnim centima, konzumentima itd. Trend je smanjivanja kilaže lubenica da budu pet, šest, a ne petnaest kilograma. Mi smo još uvijek tradicionalni, kao Srbija, kao Crna Gora itd., ali druge europske zemlje polako idu ka smanjenju kilaže.

                                             Paprike poranile kao nikada prije

   Na upit – jesu li imali dovoljno radne snage za ispunjenje očito je povećanih narudžbi, inž. Borovac kaže:

   „Jesmo, srećom imali smo ove godine dobar odaziv ljudi, naravno uz organizaciju da ljudi dolaze s distance od trideset do pedeset kilometara udaljenosti. S radom smo kretali ujutro dosta rano da bi stigli. Uglavnom imali smo dovoljan broj ljudi čak i nešto viška, ali smo jednostavno zadržali sve koji su se javili jer znamo da će doći akumulacija umora, određenih odustajanja, početka sezone berbe jagoda, početka turističke sezone u Hrvatskoj, to je vrijeme osipanja ljudi i povratka njihovim matičnim poslovima. Moram istaknuti u onom najžešćem dijelu sezone imali smo dovoljno ljudi tako da smo iznijeli sezonu, a tim ljudima hvala što su i ove godine bili naši vjerni suradnici.

   Zanimljivo, po prvi puta se dogodilo da domaće paprike na čapljinsku veletržnicu stignu prije 1. svibnja, koji se smatra graničnom između rane i ljetne sezone. Cijena prvih paprika je 4 –4,5 KM.

Tekst i foto: Dušan Musa (Večernji list)

Ing. Borovac i kolegica Mia Lovrić iz RPČ – korektan odnos prema novinarima sastavni dio posla

 

Objava Povećana potražnja za paprikama i lubenicama, rajčica pink i dalje lider pojavila se prvi puta na Ljubuški na dlanu.