Europska investicijska banka nije prihvatila sugestiju uprave federalnih Autocesta da prihvati skuplju ponudu za gradnju poddionice Počitelj – Zvirovići. Najpovoljniju ponudu dao je konzorcij koji čine tvrtke iz Azerbejdžana i Kine. No, umjesto njih, iz uprave Autocesta FBiH Europskoj investicijskoj banci za izvođača radova predložili su drugoplasirani konzorcij Strabag-Euroasfalt.
U konačnici, treba i to otvoreno reći, sve je ovo urađeno da bi se iz posla izbacila tvrtka “Hering”, koja je trebala biti podizvođač radova za kinesko-azarbejdžanski konzorcij.
Izgubljen novac i vrijeme
Iz banke, koja kreditno financira projekat sa 100 milijuna eura, odbacili su kao neosnovane argumente “Autocesta” da posao daju drugoplasiranom ponuđaču.
“Banka smatra da ne postoji dovoljno obrazloženja koje pokazuju da forma tenderskih osiguranja koje su dostavila dva odbijena ponuđača (Konzorcijum Azvirt LLC i Power Construction Corporation of China Ltd i Joint Venture Fernas i Ozgun Insaat) predstavljaju materijalnu devijaciju od zahtjeva specificiranih u tenderskoj dokumentaciji….Izvještaj o evaluaciji tendera i ekspertsko mišljenje ne sadrže dovoljno argumenata kojima se objašnjava zašto su tenderska osiguranja koja su dostavili ponuđači smatrana materijalnom devijacijom od zahtjeva navedenih u tenderskoj dokumentaciji,” navedeno je u odgovoru Evrospke investicijske banke u kojeg je Žurnal imao uvid.
Samovolja uprave Autocesta s direktorom Adnanom Terzićem na čelu, koja o svojim potezima ne obavještava Nadzorni odbor, niti poštuje njegove preporuke, o čemu je Žurnal više puta pisao, znači ne samo izgubljeno vrijeme nego i uzaludno potrošen proračunski novac. U konačnici, treba i to otvoreno reći, sve je ovo urađeno da bi se iz posla izbacila tvrtka “Hering”, koja je trebala biti podizvođač radova za kinesko-azarbejdžanski konzorcij.
Gradnja puta može biti potpuno obustavljena
Istovremeno, uprava Autocesta FBiH zahtjeva od federalne vlade konačno određenje hoće li odbaciti ili nastaviti kreditne aranžmane s Europskom bankom za obnovu i razvoj za financiranje četiri dionice autoceste na Koridoru Vc i to Svilaj – Odžak, Donja Gračanica – Klopče, Buna – Počitelj i Vraca (tunel Zenica) – Donja Gračanica.
“Navedeni kreditni aranžmani sadržavaju odredbe uvečanja kamatne stope u slučaju neangažiranja sredstava. Duže razdoblje neproglašavanja efektivnosti ova dva kreditna aranžmana u potpunosti će obesmisliti sam kredit, obzirom da bi se kamatne stope značajno uvečale na način da isto postane neodrživo, što bi proizvelo štetu po JP Autoceste FBiH. Stoga, u okolnostima potpune neizvjesnosti vezano za usvajanje Zakona o trošarinama postaje neopravdano postojeći kreditni aranžman dalje držati na čekanju,” navedeno je u pismu koje su Autoceste prije nekoliko dana uputili federalnoj vladi.
Uprava “Autocesta FBiH” tvrdi da u slučaju otkazivanja kredita ne bi bilo posljedica po proračun po osnovu kamata na nepovučena sredstva, ali bi se izgubio EBRD kao glavni sufinancijer gotovo svih dionica autoceste kao i 11,8 milijuna eura granta koji je izravno naslonjen na spomenuti kredit. Istovremeno bi gubitak kredita EBRD-a onemogučio angažiranja sredstava Europske investicijske banke koja projekte financira do visine 50 % ukupnih troškova. Ovo znači i da bi morale biti poništene sve tenderske procedure na dionicama Buna-Počitelj i Donja Gračanica-tunel Zenica!!
Gradnja dionica Klopče-Donja Gračanica morala bi polovicom naredne godine biti obustavljena zbog nedostatka sredstava, dok bi jedino Svilaj-Odžak mogla biti približno završena. Dodatno, postoji rizik da se Kuvajtski fond za arapski i ekonomski razvoj i OPEC fond povuku iz projekta izgradnje autoputa.
“Obustava radova neće imati financijsku posljedicu za JP Autoceste FBiH, ali će imati katastrofalan efekat na građevinski sektor u Federaciji BiH. Pored toga JP Autoceste FBiH neće moći pustiti u funkciju već izgradeni dio Zeničke zaobilaznice što će proizvesti dugoročni manjak u prihodima,” tvrde u pismu iz Autocesta FBiH.
Druga opcija je da se krediti proglase efektivnim, ali će se i pored toga, ukoliko se ne povećaju trošarine, Autoceste morati dodatno zaduživati kod komercijalnih banaka. Autoceste tako od federalne vlade traže određenje s kojim će sredstvima, ukoliko ih uopće dalje i bude na raspolaganju, biti nastavljena izgradnja autoputa. Tako sada Autoceste FBiH prebacuju konačnu stratešku odluku na federalnu vladu. O svojoj odgovornosti u pismu nema ni slova.