Trgovački centri u Dalmaciji već godinama su šoping odredište za kupce iz susjednih zemalja; ponajprije Bosne i Hercegovine. Za kupnju obavljenu preko granice, koja premašuje iznos od 740 kuna, dobivaju, osim toga, i povrat poreza. Riječ je, naravno, o kupcima koji stižu iz zemalja izvan Europske unije.
Trgovci su, u svrhu isplate poreza, mahom počeli sklapati ugovore s tvrtkama koje se isključivo bave tim transakcijama, odnosno “tax freejem”. One obavljaju ulogu posrednika pri povratu poreza, no pritom zaračunavaju nemalu proviziju, s čime korisnici nisu najpreciznije upoznati.
Upravo radi toga udruzi “Splitski potrošač” obratila se čitateljica, ukazujući na problem koji je imao njezin prijatelj iz Crne Gore pri kupnji u Hrvatskoj. On je, naime, u trgovini Swarovski, u City Centeru one u Splitu, kupio sat u vrijednosti od 3579 kuna, a tom prigodom mu je uručen i formular za povrat poreza od tvrtke Global Blue.
Neprecizni obrazac
Ostao je neugodno iznenađen vidjevši da mu je od iznosa povrata ta tvrtka uzela 25 posto provizije. Na obrascu koji je dobio od trgovca to, navodi prijateljica crnogorskog državljanina iz Nikšića, nigdje nije precizno naznačeno – naveden je samo iznos povrata poreza od 535 kuna, dok u gornjem stupcu stoji kako PDV na kupljeni sat iznosi 715 kuna.
U tvrtki “De tempore”, koja je ovlašteni trgovac za Swarovski i druge luksuzne brendove u Hrvatskoj, imaju drugačije mišljenje.
– Ako klijent za obavljenu transakciju traži obrazac za povrat poreza, trgovac će mu ponuditi obrazac Global Blue kao najčešću, uobičajenu i opće poznatu metodu za povrat poreza diljem svijeta. To je stoga što većina kupaca želi opciju povrata iznosa poreza na isplatnim mjestima u vlastitoj državi, bez obveze vraćanja na mjesto kupnje.
– Svojim potpisom na obrascu, na kojemu su ujedno navedeni svi opći uvjeti, kao i sam iznos povrata, smatra se da je kupac suglasan sa svim što je tamo navedeno. Prilikom ispunjavanja samog obrasca na njega se uz podatke o kupnji upisuje i točan iznos povrata poreza umanjen za proviziju posrednika. Stoga je svaka tvrdnja da kupac nije upoznat s iznosom povrata sasvim neosnovana.
– U konkretnoj kupnji kupac je konzumirao pravo na povrat poreza preko Global Blue obrasca jer je obrazac ovjeren na carini prilikom izlaska iz EU zone, a novac preuzet. Trgovac nije mogao pretpostaviti da se kupac po povrat poreza želi sam vratiti na mjesto kupnje u zadanom zakonskom roku niti je takva opcija u bilo kojem trenutku zatražena – objašnjava Azra Ana Malić, direktorica tvrtke “De tempore”, koju pitamo smatra li da se kupce stavlja u nepovoljan položaj budući da im se oduzima 25 posto od povrata, a cijeli bi iznos mogli dobiti u slučaju da izaberu opciju povratka na prodajno mjesto.
Povrat u trgovini
Za turiste iz Kine to, naravno, nije opcija, za razliku od onih iz regije koji će vjerojatno ponovno doći u kupovinu.
– Naša tvrtka ne uvjetuje ovakvu proceduru, ali smo je izabrali kao najbolju opciju za sve one koji dolaze izvan EU-a, a nemaju mogućnost vratiti se u našu trgovinu. Mi imamo obrazac i za povrat cijelog iznosa, ali za to je predviđena potpuno drugačija procedura. Trgovci, inače, nisu obvezni nuditi obje opcije za povrat PDV-a… Konkretno, u našoj maloprodaji u Splitu postoji mogućnost za obje opcije, no ne nakon što je pravo na povrat već konzumirano jednom opcijom, što je u konkretnom slučaju bio zahtjev kupca – tvrdi direktorica tvrtke “De tempore”.
U ovoj priči je evidentno kako kupac nije od trgovca dobio dovoljno informacija, a samim time nije imao ni mogućnost izbora – drži Iskra Maras, pravna savjetnica u splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.
– Praksa nuđenja modela povrata preko neke tvrtke je legitimna, no ovdje je problem što kupcu nije ponuđena i druga opcija u okviru koje je mogao dobiti ukupan iznos PDV-a. Ne znam je li to stvarno ili namjerno, ali nije profesionalno – smatra Iskra Maras.
Pravo na povrat ostvaruje se, kako doznajemo, na robu kupljenu u vrijednosti od minimalno 100 konvertibilnih maraka (što je otprilike 400 kuna) koju strani državljani iznose iz carinskog područja BiH.
Carinskoj službi na uvid daju račune, robu i original popunjenog obrasca za povrat poreza koji će kupac dobiti kad se vrati na prodajno mjesto u BiH na kojemu je obavio kupnju, i to u roku od tri mjeseca.
Postoji i opcija da se poštom trgovcu dostavi obrazac uz navođenje broja bankovnog računa na koji se kupcu može uplatiti povrat poreza.