Hoće li današnja izvanredna sjednica Upravnog odbora Uprave za neizravno oporezivanje rezultirati dogovorom oko izmjene i dopune Pravilnika o unutarnjoj organizaciji UNO-a koja se odnosi na raspodjelu dijela ljudi na novi granični prijelaz Gradiška, pitanje je na koje je u ovom trenutku nemoguće dati odgovor, piše Večernji list BiH.
Točke dnevnog reda
Razlog zbog kojega se do sada u nekoliko navrata nije došlo do izmjene Pravilnika sadržan je u protivljenju jednog od članova UO-a iz Federacije BiH Zijada Krnjića, koji je dan ranije na sjednici UO-a UNO-a tražio da se usporedno s ovim pitanjem raspravlja i o tematici privremenih koeficijenata za raspodjelu s jedinstvenog računa koji se dulje nisu mijenjali, a zbog čega, kako tvrde iz Federacije, RS ovom entitetu duguje gotovo 100 milijuna maraka. Podsjećamo i kako je Federacija zbog ovog pitanja ranije pokrenula i tužbu protiv RS-a, tako da je riječ o temi koja svakako traži ozbiljan pristup, a poželjno i mogućnost dogovora dvaju entiteta.
No, uvidom u dnevni red današnje sjednice Upravnog odbora UNO-a vidljivo je kako će se raspravljati o odluci o utvrđivanju privremenih koeficijenta za raspodjelu sredstava s jedinstvenog računa za razdoblje od listopada do prosinca 2025. godine i o prijedlogu odluka za privremena poravnanja među entitetima za 2023., 2024. i 2025 godinu. Dogovor oko ovih pitanja rezultirao bi, procjene su, i podrškom za izmjenu Pravilnika, a koja je nužna kako bi novi granični prijelaz Gradiška, koji bi u četvrtak trebali otvoriti predsjedateljica Vijeća ministara BiH Borjana Krišto i hrvatski premijer Andrej Plenković, uopće mogao biti operativan.
Uprava za neizravno oporezivanje reagirala je ranije priopćenjem u kojem konstatira kako Upravni odbor UNO-a na posljednjoj sjednici u ponedjeljak nije usvojio izmjene i dopune Pravilnika o unutarnjoj organizaciji UNO-a te do danas nisu ispunjeni uvjeti za otvaranje novog graničnog prijelaza Gradiška Novi most – Gornji Varoš. Uprava za neizravno oporezivanje izrazila je žaljenje i nezadovoljstvo takvom odlukom Upravnog odbora UNO-a jer smatra da krajnji korisnici, a to su građani i gospodarska zajednica, ne smiju plaćati cijenu unutarnjih političkih i drugih previranja u Bosni i Hercegovini.
Uprava za neizravno oporezivanje pozvala je tom prilikom sve relevantne čimbenike u Bosni i Hercegovini da hitno daju doprinos stvaranju svih potrebnih uvjeta da se granični prijelaz Gradiška Novi most otvori za međunarodni putnički i teretni promet, i to tako da Upravni odbor UNO-a usvoji izmjene i dopune Pravilnika o unutarnjoj organizaciji UNO-a.
– UNO poziva i Vladu Federacije BiH da se hitno uključi u rješavanje ovog problema s obzirom na to da je stručnjak u Upravnom odboru UNO-a Zijad Krnjić imenovan od spomenute Vlade – dodali su iz UNO-a. Prema službenim podacima, granični prijelaz Gradiška godišnje prijeđe više od četiri milijuna putnika i više od milijun vozila, a značajan broj među njima su i građani i gospodarstvenici Federacije BiH.
Podsjećaju kako je izmjena i dopuna Pravilnika kojom se uspostavlja nova organizacijska jedinica Carinski referat na graničnom prijelazu Gradiška Novi most preduvjet kako bi se poduzele aktivnosti na ispunjavanju drugih uvjeta nužnih za funkcioniranje carinske službe na toj lokaciji, koji zahtijevaju da se odredi šifra graničnog prijelaza kako bi se znalo gdje je roba ušla/izašla u/iz Bosne i Hercegovine, da se osigura informatička podrška na novoj lokaciji i pristup carinskoj aplikaciji, da se izradi pečat nove organizacijske jedinice, izvrši uključivanje novog graničnog prijelaza u sustav NCTS-a (novog računalnog provoznog postupka), uključivanje u TIR i ATA sustav te drugi uvjeti koji se moraju osigurati za provedbu carinskih postupaka, a čije ispunjavanje ovisi o prethodno uspostavljenoj nadležnoj organizacijskoj jedinici.
Privremeni prijelaz
Ipak, valja navesti i kako će, ako se Pravilnik zaista izmijeni navrijeme te prijelaz otvori u četvrtak, on raditi na privremenom načelu, a razlog je sadržan u činjenici da još uvijek nije kategoriziran. Takav problem prati i granični prijelaz Svilaj koji također radi na privremenom režimu, no kako bi oba nova granična prijelaza počela raditi u punom kapacitetu, potrebno je da mješovito povjerenstvo, sastavljeno od članova iz Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske, uz pregovore donese novi sporazum ili aneks postojećeg u kojemu će se napraviti kategorizacija navedenih graničnih prijelaza. To je osobito bitno iz kuta gospodarstva koje traži brži i učinkovitiji način prijevoza roba na tržišta zemalja Europske unije, a u tom kontekstu posebno je važno da Svilaj i Gradiška dobiju mogućnost prijevoza što šireg asortimana roba (status BIP).
Naravno, novi prijelaz Gradiška bit će važan i u smislu ubrzanja ukupne protočnosti vozila, a što pak treba vezati uz nova pravila Europske unije sadržana kroz novi sustav Entry/Exit (EES) koji digitalno bilježi ulazak i izlazak državljana zemalja koje su trenutačno izvan Europske unije.
No, sustav zbog svojih specifičnosti, barem u prvoj fazi, donosi veće gužve na granici, a razlog je činjenica da se od državljana BiH i svih drugih zemalja koje nisu dio EU-a traže biometrijski podaci.U slučaju Gradiške i Svilaja riječ je o prijelazima koji uključuju nove mostove preko rijeke Save koji su produkt suradnje dviju država uz snažnu potporu Europske unije koja je svjesna važnosti osnaživanja njihova prometnog povezivanja.

Nova mjera od 1. siječnja: Ovi će umirovljenici dobivati mjesečnu naknadu od 250 eura, a neki i veću
Powered by WPeMatico
