Svima se to može dogoditi, no jednostavno uvijek je to moguće i mi smo zato vam pripremili nekoliko dobrih savjeta o tome što ćete učiniti kako biste sigurno zaustavili i opet zatim nastavili put
Nikako ne kočiti naglo
Bezbrižno vozite se autocestom brzinom od 130 km/h i sve gledate svoja posla. Odjednom se čuje snažan prasak i vaše auto naglo skrene. U ovome čudnom trenutku vi saznajete da jedna je od guma navašem automobilu – probušena. Prva a i krucijalna stvar , osim što tu treba biti koncentriran tijekom puta cijele vožnje, je da nikako ne počnete naglo auto kočiti. Iznimno važno je da sve vaše reakcije budu uglađene i još uravnotežene, jer tako jedino će se auto i uspjeti mirno zaustaviti. Pritisnete li vi kočnicu bilo prenaglo ili prejako, tu može doći samo do izvrtanja i drugih težih posljedica.
Postupno potrebno smanjivati brzinu
Na papučici od gasa također tu treba biti i uravnotežen i ravnomjeran, jer vam će se u tako sam automobil polako zaustaviti, u razmaku od nekoliko stotina metara. Bitno je postupno brzinu smanjivati jer će se tako smanjiti i mogućnost izvrtanja ili još vrludanja po cesti.
Zamijeniti gumu sa rezervnom
Ako u vašem prtljažniku imate potreban rezervni kotač sa gumom, zamijenite i onaj sa oštećenom gumom. To radi se tako da ćete ručnom dizalicom a koju biste trebali imati u vašem autu, podignete auto i prvo zamijenite kotač.
Ako nemate tu rezervni kotač, moguće je probušenu gumu privremeno osposobiti onim sprejem koji se može kupiti u trgovinama sa autodijelovima. On će probušenu gumu da napuni pjenom/gelom, koja omogućiti će da se dovezete k poželjnom vulkanizeru.
Pucanje gume automobila tokom vožnje na autoputem je jedna od najopasnijih nepredviđenih situacija u kojoj vozač sam može da se nađe.
Zbog te relativno velike brzine kod kretanja auta tu dolazi do gubitka vaše kontrole nad upravljačem, a takvi nam incidenti često i imaju tragičan epilog.
Priča: Vozač Los Anđelesa,a na čijem je automobilu pukla jedna od njegovih guma na brzini od 113 km/h (70 milja na sat),je izbjegao nesreću samo pukom slučajnošću.
Iako nakon pucanja gume se njegov automobil zaokrenuo na 180 stepeni i samo zaustavio nasred autoputa, vozači koji vozili su iza njega su uspjeli da zakoče si na vrijeme, pa u trenutku tog okretanja u drugim susjednim trakama nije sreća ni bilo automobila.
Video snimak sa incidenta je zabilježila kamera instalirana za komandnoj tabli automobila (a trenutak pucanja njegove gume se dogodio nakon minute i 50 sekundi).
Stručnjaci nama vozačima savjetuju da ne pokušavamo nikako naglo da kočimo u slučaju da im vožnjom na autoputu desi se da pukne guma. Umjesto toga oni treba da drže svoj volan čvrsto sa obje ruke, i da sklone samo nogu sa papučice od gasa i da još pokušaju zadržati više kontrolu nad upravljačem.
Kada automobil već će uspori toliko da se njegovo kretanje može se potpuno da kontroliše, treba tada oprezno skrenuti i u zaustavnu traku.
Tko još od vozača nije čuo prastaru vozačku, „Vozačka tuga je pre golema, kad rikne guma a tu rezerve nema“. Većina će vozača da gotovo uvijek i kontrolira gume a naročito prije nekog dužeg puta. Međutim, za rezervnu gumu malo tko će da i pomisli, još pogotovo nitko ne vadi tu gumu van, da kontrolira je i niko i ne pridaje tome gotovo baš nikakvu pažnju.
Mnogi još misle da guma koja je u prtljažniku i samo čeka da ne daj nam bože pukne naša guma, da probuši se ili iz nebitno kojeg razloga je treba staviti na ono mjesto probušene.
Iako nam je guma potpuno nova, možda i nikad korištena, ako nalazi se na mjestu gdje ona čeka rezervu, zapamtite, ta nam guma nakon do npr 5 godina može biti skroz potpuno deformirana, ili još kako kažu vozači u „ausvinklu“, što bi reklo se da je ekscentrična. Zbog toga i dolazi do te deformacije.
Promjene temperature zatim,i starenje kod materijala, hemijskih promjena u samoj strukturi gume. Svi takvi razlozi i sve promjene će jako vas razočarati kad stavite je na vozilo a onda vam auto poskakuje, i još ide lijevo desno. A vi se tu pitate, pa kako, a nikad nije bila korištena.
Zato bi tu rezervnu gumu trebalo da nakon do 6 mjeseci ili promjeni kod klimatskih uvjeta ljeto-zima, izvaditi iz mjesta predviđeno za rezervu i nju staviti na mjesto, zatim pa ocijeniti kako će da se ponaša. Ukoliko zapazite da nije nešto guma u redu, bolje vam je da bacite ju nego da doživite još veće gorka razočarenja. Guma ionako se ne može popraviti.
Pisat ćemo vam jednu komičnu situaciju s rezervnom gumom. Situacija kako je bila komična za mene, ali baš ne i za vlasnicu automobila. Stoji tako jadna sama žena na cesti, s podignutim palcem, tako par vozila je prošlo,a niko se nije zaustavio. Sunce prži, a još vozilo, mislim da je bio neki stariji PASSAT ,neki karavan. Stajem , a ta žena sva onako očajna, guma prednja je prazna, auto samo „sjedi“ na felgi. Ona sva jadna izbezumljena, sama još i ne zna kao i mnoge druge „oprostite tu žene vozači, nije ovo spolna diskriminacija“,šta u toj situaciji se da napraviti, međutim ako je žena sama (čast iznimkama, ali one su nam otprilike 1 %) nađe u nekoj ovakvoj situaciji što onda dolazi do tragikomičnih scena.
No, izađem tu ja iz vozila i odmah i pitam ženu ima li dizalicu, potreban ključ za skidanje matica, te još rezervnu gumu. Ona sreća to sve ima,a međutim valja još drvlje i kamenje za osobu koja joj uvalila je taj rabljeni auto prije nekoliko mjeseci, a tu ona jadna nije ni provjeravala svoju rezervnu gumu. Izvadim ja tako gumu iz ležišta, guma nova,pa sasvim OK, još i nekorištena, sve propisno napumpana. Zato za svaki slučaj imam ja kod sebe kompresor 12 V, isprobam,i guma može na kotač.
Pitam ženu a u čemu je problem, ona će: Ma, vidite kako je me kreten prešao, auto OK je ali kako mi on je mogao uvalit ovakvumalu nekakvu gumu koja izgleda kao da je skinuta sa „tački“. Tada sam već i skužio da jadna žena nema pojma a da je to samo rezervni kotač za slučaj nužde. Guma stvarno je vrlo smiješna, ali je proizvođač vodeći računa o samoj veličini prtljažnika, smanjio tu gumu na maximum.
Žena me onako je izbezumljeno sve gledala kako ja je stavljam na mjesto. Kao nije vjerovala ni da će taj komadić od gume moći već i „odraditi“ posao. Da stvar je bila gora probušila se tuprednja guma, pa taj bi kotač stvarno loše naprijed izgledao.
Zato sam ja skinuo zadnji kotač i njega stavio na prednji pogon, a tu „smiješnu“ gumu odostraga. Objasnio sam još ženi da se sa tom gumom može još voziti dosta dugo ali zato do maximalno 60 km/h, koliko nam je i pisalo na gumi. U svakom slučaju samo do prvog vulkanizera pa će biti sasvim OK.
Savjet za sve neiskusne vozače za slučaj naglog pucanja jedne gume ili kod naglog pražnjenja zraka još tijekom vožnje.
Svakako reakcija će u takvoj situaciji nam biti upitna i za druge iskusne vozače a nešto i više za početnike i neiskusne.
Ukoliko već pri brzini dođe do naglog pucanja gume, što vrlo je rijetko, ali je moguće.
Čvrsto držite ,jako volan, jer „felga će “zarezati asfalt i počet će vući na tu stranu.
Ukoliko i osjetite da vam auto prema vožnji sve više „vuče“ na jednu stranu , tada gotovo je sigurno i da vam guma ispušta.
Polagano zaustavite se na sigurnom mjestu. Nemojte nikako nastavljati vožnju s praznom gumom jer ćete ju time nepovratno uništiti.
Gume bez svoje unutrašnje zračnice tzv „TUBELESS“, su sigurnije jer neće nam eksplodirati uslijed neke pregrijanosti ili kod naglog probijanja.
Ukoliko vozite se prema propisima i prema znakovima na kolniku, vi imate velike šanse da izvučete se bez štete od posljedica, međutim vi pri brzini od oko 180 km/h, uz naglo pucanje guma ima gore redovito tragične posljedice.
Želim vam zato sretnu i uvijek sigurnu vožnju. I…provjerite svakako rezervnu gumu, napumpajte nju na propisani pritisak, kako je slučaj zabadava vam i ta ispravna rezervna guma, ukoliko je već prazna.