Namex vikend

BH. PARADOKS: Novac “zarobljen” na računima, a nadležni se zadužuju

– Auto-ceste u BiH se i dalje grade iz kredita, a na računima Uprave za neizravno oporezivanje BiH iz mjeseca u mjesec raste iznos koji je po osnovu cestarine prikupljen u ovu svrhu, a koji nije raspoređen.

“U ovom trenutku na računima Uprave za neizravno oporezivanje BiH stoje 252 milijuna KM koje su prikupljene po osnovu cestarine za izgradnju autocesta, a nisu raspoređene”, rečeno je za “Nezavisne novine” iz UNO BiH.

Paradoks na bh. način izgleda upravo ovako – Vlada FBiH odobrila je prije nekoliko dana zaduženje do 50 milijuna KM za obilaznicu kod Doboja na koridoru 5c, pišu banjalučke Nezavisne novine.

Naime, Vlada Federacije BiH utvrdila je Odluku o davanju suglasnosti za prihvaćanje granta Europske banke za obnovu i razvoj za projekt “Koridor 5c, obilaznica Doboj, poddionica Putnikovo Brdo – Medakovo”, a grant iznosi 12.000.000 eura.

Međutim, Vlada je utvrdila i Prijedlog odluke za davanje suglasnosti o prihvaćanju dodatnog zaduženja po sporazumu o zajmu između BiH i OPEC Fonda za međunarodni razvoj, a za realizaciju projekta na koridoru 5c, dionica Nemila – Donja Gračanica (Zenica Sjever), poddionica Vranduk – Ponirak, te je uputila Parlamentu FBiH na usvajanje, a riječ je o iznosu do 25.000.000 eura.

Ekonomist Igor Gavran kaže da je potpuno nenormalno i nerazumno to što se nadležni zadužuju dok istovremeno postoji novac koji je neraspoređen.

“Jasno mi je da nije federalna Vlada nadležna da odblokira ta sredstva, već je riječ o dogovoru na razini BiH, ali svejedno je neracionalno da taj novac gubi vrijednost, a da nekome plaćamo kamate na kredit. Jedino u ovoj informaciji što je pozitivno jeste grant, odnosno nepovratna sredstva koja dobivamo, jer to je naravno najbolji izvor financiranja. I naravno jeste pozitivno da gradimo autocestu umjesto da je nikako ne gradimo, a ova je obilaznica jako važna, ali je ovo veoma neracionalan i nelogičan način”, kaže Gavran za “Nezavisne novine”.

Kako ističe, svaka marka kamata plaćenih na ovo zaduženje je izravan gubitak i šteta za proračun baš kao i svaka marka inflacijom izgubljene realne vrijednosti novca na računu koji imamo, a ne koristimo.

Usprkos brojnim pokušajima, izjavu Denisa Lasića, v.d. ravnatelja “Autocesta FBiH”, Nezavisne uspjeli dobiti, dok njegov kolega u Republici Srpskoj, Nedeljko Ćorić, vršitelj dužnosti direktora “Autoputeva Republike Srpske”, kaže da se i oni zadužuju za sve projekte koji se odnose na investicije.

“Generalno, ta sredstva koja su zadržana na zajedničkom računu UNO BiH mogla bi se u značajnoj mjeri koristiti za projekte koje imamo u eksploataciji, kao i za određene nove projekte, rješavanje imovinsko-pravnih odnosa, izradu projektno-tehničke dokumentacije i svega onog što je neophodno da bi se u funkciju stavljali neki novi projekti koji će biti u eksploataciji u narednom periodu”, rekao je Ćorić za “Nezavisne novine”.

Sudeći prema njegovim riječima, ne odustaje se od ranije najave koja se odnosi na podizanje kaznenih prijava protiv članova Upravnog odbora UNO BiH.

“Naš pravni tim uveliko prikuplja dokumentaciju i želimo zajedno sa ‘Putevima Srpske’ pokrenuti odgovornost osoba koje su odgovorne za raspodjelu sredstava koja su zadržana već dugi niz godina na računima UNO BiH, jer na neizravan način prave ogromnu štetu poduzećima za čije funkcioniranje su namijenjena ta sredstva”, poručio je Ćorić.

Podsjetimo, čeka se da UO UNO BiH donese odluku ili o metodologiju konačne raspodjele cestarine ili da privremeno raspodijeli ta sredstva. Prema očekivanoj raspodjeli, Federaciji BiH trebalo bi pripasti oko 59 posto sredstava, Republici Srpskoj oko 39, a Brčko distriktu oko dva posto .

Podsjećanja radi, UNO BiH prikuplja prihode za dvije vrste cestarina . Prva se odnosi na cestarinu za održavanje cesta i ona se naplaćuje u iznosu od 0,15 KM po litru naftnog derivata, a druga na cestarinu za izgradnju autocesta i ona iznosi 0,25 KM po litru derivata.