Namex vikend

Pelješki most prilika je i za lokalno stanovništvo: u dolinu Neretve stižu Kinezi, traže smještaj za radnike

Kinezi dolaze u dolinu Neretve. Nakon objave ministra prometa Olega Butkovića, koji je potvrdio da “China Road and Bridge Corporation” kreće s radovima na pelješkom mostu sredinom srpnja, očekuje se da će iz Kine stići veliki broj građevinskih radnika, koje će, naravno, trebati negdje i smjestiti.

Tu svoj probitak vide vlasnici nekretnina u neretvanskom priobalju i u Neumu, u kojem bi se smjestili radnici s mosta. Kineski konzorcij “China Road and Bridge Corporation” izvodit će radove na mostu i pristupnim cestama najmanje 36 mjeseci, a realno je da se radovi i produže s obzirom na specifične zahtjeve gradilišta, poglavito u pitanju temeljenja mosta u muljevitom dnu Neretvanskog kanala.

Tako nema sumnje da će strani radnici, bilo iz Kine ili trećih zemalja koji budu radili na gradilištu mosta u neretvanskom priobalju, zasigurno boraviti više tri godine.

Navodno su se Kinezi već interesirali za neke derutne zgrade koje bi se uz minimalna ulaganja adaptirale za smještaj tih radnika. U dolini Neretve se naveliko priča da bi se radnici mogli smjestiti i u zgradu propalog poduzeća PPK u Podgradini, koja godinama stoji zapuštena i devastirana.

Riječ o objektu koji je propao početkom devedesetih godina, u eri sumnjivih tajkunskih pretvorbi i privatizacija. Ne zna se tko je vlasnik zgrade jer sama građevina nije imovinsko-pravno riješena. Po nekim nagađanjima to je Ministarstvo za državnu imovinu, koje je preuzelo ovlasti nekadašnje Agencije za državnu imovinu. Navodno su predstavnici investitora “China Road and Bridge Corporation” već obilazili derutni objekt u kojem će biti smješteni radnici, ali i logistika. Po nekim pričama tu će se organizirati i kuhinja za gradilište, no to nam nitko nije službeno potvrdio.

Upućeniji u lokalna zbivanja dolazak Kineza u zgradu nekadašnjeg PPK u Podgradini povezuju s Andrijom Popovićem, nekadašnjim direktorom državnog Fonda za razvoj i zapošljavanje, no takve informacije nismo mogli potvrditi, jer do Popovića unatoč brojnim pokušajima nismo uspjeli doći.

Jednako kao što nam na postavljene upite nisu odgovorili ni iz Ministarstva državne imovine niti iz tvrtke “China Road and Bridge Corporation”, podružnica Zagreb, koja je nedavno oglasila potrebu za zapošljavanjem 11 radnika građevinske struke, uglavnom visoke stručne spreme diplomiranih inženjera s mjestom rada u Komarni.

Međutim, na hrvatskom jugu nema raspoloživih građevinskih radnika. To znači da će se građevinci morati „uvoziti“, što bi u konačnici za trajanja radova na pelješkom mostu moglo značajno promijeniti strukturu stanovništva. Isto tako, stotine radnika koji bi radili u Komarni i Brijesti potencijalno bi mogli povećati i potrošnju po lokalnim trgovinama i ugostiteljskim objektima, pa od izgradnje pelješkog mosta potencijalno bi moglo imati koristi i kompletno gospodarstvo doline Neretve i Dubrovačko-neretvanske županije.

Iako je već jasno da u Hrvatskoj jednostavno nema građevinskih radnika, a pogotovo ih nema u Dubrovačko-neretvanskoj županiji pa će se sva radna snaga na budućem gradilištu Pelješkog mosta dovoditi iz trećih zemalja i Dalekog istoka, načelnik općine Slivno Smiljan Mustapić, na čijem se administrativnom području sve događa, ne očekuje „invaziju“ Kineza u svojoj općini.

Kaže da je čuo priče da će se Kinezi smjestiti u zgradu bivšeg PPK-a, ali da jednostavno u to ne vjeruje.
– Danas je napredovala tehnologija i sigurno neće biti potreban toliko veliki broj radnika na gradilištu mosta. Nemam saznanja da se neke zgrade na području naše općine planiraju adaptirati za prihvat radnika. To su sve špekulacije. Radnika će na gradilištu biti ali to neće biti nikakva invazija – kazao je načelnik Mustapić (na slici iznad).

Što se tiče zgrade PPK, Mustapić bi volio da se obnovi jer je godinama ruglo u općini Slivno.

– Pisali smo više puta Agenciji za državnu imovinu da se ta zgrada privede svrsi ali nikada odgovor nismo dobili – kazao nam je Mustapić, koji nema informacija je li došlo do promjene vlasništva nad derutnom zgradom.

Po svemu sudeći, most koji će spojiti hrvatski sjever i jug gradit će radnici iz zemalja u okruženju, BiH, Srbije, Crne Gore, Makedonije, jer u Hrvatskoj trenutačno nedostaje nekoliko tisuća radnika u građevinskom sektoru.

Naši inženjeri, armirači, zidari i tesari već su otišli u Njemačku ili Irsku pa je realno očekivati da će kineski izvođač, koji će graditi pelješki most za iznos od oko dvije milijarde kuna, radnike tražiti u široj regiji jugoistočne Europe.

Za 2018. godinu građevinski sektor je dobio devet tisuća dozvola za uvoz radne snage, a u toj kvoti se mogu naći i strani radnici na budućem gradilištu u Komarni i Brijesti.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)