Kineski poduzetnik Karl Soong, osnivač i izvršni direktor Poly International Group, jedne od vodećih kompanija za proizvodnju električnih proizvoda za kućanstvo i električnih vozila iz južne Kine, nedavno je u Zadru registrirao tvrtku Greentech Group preko koje namjerava u Metkoviću izgraditi tvornicu električnih automobila i električnih skutera za hrvatsko i europsko tržište vrijednu nekoliko desetaka milijuna eura.
Iza Karla Songa je 25-godišnje iskustvo u marketingu i upravljanju na vodećim pozicijama. Prema poslovnom profilu objavljenom na Linkedinu, Karl Soong, pravim imenom Xuegao Song, od 2005. se godine, nakon završenog EMBA programa na sveučilištu Sun Yat-Sen u Guangzhou, intenzivno bavi istraživanjem i razvojem električnih vozila.
Surađivao je sa svim vodećim svjetskim stručnjacima u području razvoja tehnologije električnih baterija koje se mogu koristiti u javnom prijevozu i automobilima, od Elona Muska, vlasnika Tesla Motorsa, do našeg Mate Rimca.
Soong je vlasnik prototipa električnog vozila koje drži svjetski rekord u prevaljenoj dužini za jedno punjenje litijske baterije. U Kini je osnivač i predsjednik tvrtke GreenStar Commercial in China, a u Švicarskoj je osnivač i izvršni direktor tvrtke GreenTech Automobil AG.
Gospodine Soong, kako ste se odlučili ulagati u Hrvatsku? Što želite napraviti u Metkoviću?
– Uz Hrvatsku me veže Nikola Tesla, otac elektroindustrije koja polako, ali sigurno preuzima autoindustriju. Proučavajući Nikolu Teslu kao osobu i izumitelja, puno sam saznao o njemu i Hrvatskoj. U Hrvatsku sam prvi put došao u želji da kupim Rimac Automobile od vlasnika Mate Rimca. Nakon podrobne analize hrvatskih potencijala, odlučio sam se za područje doline Neretve kao najpogodniju lokaciju za budući razvoj. Tu želimo izgraditi pogone za proizvodnju električnih automobila i električnih skutera. U Metkoviću se ne bi proizvodili svi dijelovi, ali bi se tu sastavljali u finalni prozvod, koje bismo potom plasirali na europsko tržište.
Zašto ste izabrali baš Metković?
– Zbog više razloga. U Metkoviću sam bio 28. ožujka ove godine, gdje su me primili čelnici grada koji su mi pokazali poduzetničku zonu u Metkoviću i nekim drugim manjim okolnim mjestima. Pokazali su nam i luku Ploče, koja je za nas jedan od vrlo bitnih faktora u ovom poslu.
Također su nam objasnili razvojni plan koridora C5 kroz BiH, preko kojega će biti moguće plasiranje gotovih proizvoda prema istočnom dijelu EU-a, uz postojeću autocestu koja povezuje dolinu Neretve sa zapadnim dijelom EU-a. Također su nas upoznali s Mihovilom Štimcem, vlasnikom poslovnih hala u Metkoviću, koje bismo mogli unajmiti do izgradnje novih proizvodnih pogona.
Jeste li možda potpisali neke sporazume o suradnji s predstavnicima lokalne samouprave?
– Posao je s moje strane pripremljen, ali još nije sklopljen zbog dva razloga. Naime, nije bilo moguće potpisivati bilo kakve ugovore s Gradom Ploče i Općinom Metković zbog raspuštanja gradskih vijeća. Za naše planove potrebno nam je zemljište od nekih 30 hektara, a sva raspoloživa zemljišta te površine na tom dijelu Hrvatske u vlasništvu su općine ili gradova.
Želim istaknuti da su moje namjere vrlo ozbiljne. U Hrvatskoj sam zatražio radnu dozvolu i dobio sam je 22. svibnja ove godine. Nadamo se da ćemo vrlo skoro krenuti u posao.
Je li točno da ste htjeli kupiti Rimac Automobile i u njih potom uložiti dvije milijarde dolara?
– Što se tiče Rimac Automobila, imao sam veliku volju za poslovanje s njima, ne samo za poslovanje, nego i za razvijanje Rimac Automobila u najveći svjetski brend. Točno je da sam imao namjeru preuzeti većinski paket dionica Rimac Automobila i u budući razvoj tvrtke uložiti dvije milijarde dolara. No, Mate je to odbio jer je skloniji razvoju proizvodnje komponenata za ostale proizvođače u autoindustriji, dok sam ja bio skloniji razvoju cjelokupnog automobila za tržište, koje bih podijelio u dvije kategorije. U prvoj kategoriji je sportski elektroautomobil, a u drugoj električni gradski automobili i skuteri, koji su cjenovno prihvatljivi najširem dijelu građanstva u Hrvatskoj, ali i u EU-u.
Što podrazumijevate pod prihvatljivom cijenom?
– Cijena gradskih električnih automobila kretala bi se između 10 i 15 tisuća eura.
Na koji ste način poslovno surađivali s Elonom Muskom, vlasnikom tvornice Tesla?
– U Sjedinjenim Američkim Državama živio sam od 2005 godine. U Los Angelesu sam radio u grupi s inženjerima iz tvrtke Tesla kao vanjski suradnik. Predložio sam im koncept baterije za Tesla Road Star automobil, njihov prvi model električnog automobila.
Planirate li ulagati u Zadar?
– Moja prva tvrtka u Hrvatskoj, Greentech Group, osnovana je ove godine sa sjedištem u Zadru. Zadar mi se jako sviđa i želim tu živjeti sa svojom obitelji, ali za sada nemam namjeru ulagati u Zadar, možda kasnije. Moj partner Anthony Ninčević i njegova obitelj također su iz Zadra, što će nam pomoći prilikom naše prilagodbe u budućem životu i radu u Hrvatskoj i Zadru.
Kako biste ocijenili poslovnu klimu u Hrvatskoj?
– Poslovna klima u Hrvatskoj izgleda mi vrlo složena. Hrvati su po načinu razmišljanja slični Kinezima, iako toga možda niste svjesni. I mi volimo kuhati svoju hranu, cijenimo obiteljske vrijednosti, nastojimo se prilagoditi svakoj situaciji. Za naš budući razvoj vrlo nam je bitna podrška lokalnih vlasti, zajedno s državnima, jer bez toga nema mogućnosti razvoja kvalitetne proizvodnje.
Mi želimo Hrvatsku koristiti kao bazu za proizvodnju, a potom i plasman u države EU-a. Smatram da je to budućnost Hrvatske, jer ima vrlo pametne mlade inženjere, ali kako nemaju adekvatnu platformu za primjenu i razvoj svojih sposobnosti, oni odlaze u inozemstvo i razvijaju druga društva umjesto da to rade kod kuće. Hrvatski inženjeri su vrlo kvalitetni, a nisu skupi kao oni u Njemačkoj. Isto se odnosi i na ostalu radnu snagu.
Možete li to malo objasniti?
– Da bi hrvatski inženjer postigao plaću kao onaj u Njemačkoj, mora razvijati svoje društvo, a ne tuđe. Svi smo mi krojači svoje sudbine i kad je dobro i kad je loše. Zato se radujem budućim planovima zajedno s mojim partnerom Anthonyjem Ninčevićem, koji se trenutno obrazuje za inženjera.
Ulaže 50 milijuna eura
Koliko planirate uložiti u pogone u Metkoviću?
– Vrijednost je investicije za prvu fazu, koja uključuje dva segmenta, kupnju zemljišta i gradnju proizvodne hale, 10 milijuna eura. Druga faza, kupovanje opreme potrebne za proizvodnju, iznosi oko 50 milijuna eura.
Tko je Karl Soong
– Ima 25-godišnje iskustvo u marketingu i upravljanju na vodećim pozicijama.
– Vlasnik je prototipa električnog vozila koje drži svjetski rekord u prevaljenoj dužini za jedno punjenje litijske baterije.
– Osnivač je i predsjednik tvrtke GreenStar Commercial in China.
– U Švicarskoj je osnivač i izvršni direktor tvrtke GreenTech Automobil AG.